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Die spinopelvinen Parameter bei Insuffizienzfrakturen des Beckens

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Poster

Die spinopelvinen Parameter bei Insuffizienzfrakturen des Beckens

Session

Authors

Moritz Lodde (Münster), Oliver Riesenbeck (Münster), Dennis Günes (Münster), Marc Schneider (Münster), Justinus Kösters (Münster), Sebastian Schmeil (Münster), Philipp Salmen (Münster), Thies Fischer (Münster), Michael J. Raschke (Münster), Ulf Liljenqvist (Münster)

Abstract

Abstract-Text deutsch

Einführung: Die Inzidenz der fragility fractures of the pelvis (FFP) hat in den letzten Jahrzenten deutlich zugenommen [4]. FFP sind mit Niedrigrasanztrauma und osteoporotischer Knochenqualität assoziiert [4]. Parameter der sagittalen spinopelvinen Balance sind lumbar lordosis (LL), pelvic incidence (PI), pelvic tilt (PT), sacral slope (SS) und die ratio LL/PI (LLI). In dieser Studie sollen erstmalig die spinopelvinen Parameter bei Vorliegen von FFP untersucht werden.


Methodik: Alle in einem Wirbelsäulenzentrum der Maximalversorgung der DWG behandelten Patienten mit einer FFP im Zeitraum 2017-2021 wurden eingeschlossen. Einschlusskriterien sind eine FFP, Alter > 60 Jahre, Niedrigrasanztrauma, Röntgen der lumbalen Wirbelsäule mit Hüftköpfen in zwei Ebenen und eine Schnittbildgebung. Folgende Parameter wurden bestimmt: LL, PT, SS, PI, LLI.


Ergebnisse: Es konnten 57 Patienten eingeschlossen werden. Der Median der LL (49,1°) und der PI (61,6°) sind signifikant verschieden (p<0,001). Die Differenz beträgt 12,5°. Der Median des PT ist 28,7° und des SS 33,3°. Die LLI ist 0,74.



 


 


Abbildung 1 zeigt die Boxplots mit LL (49,1° Median) und PI (61,6° Median).


 


 


 


 


 


 


 


 


Abbildung 2 zeigt zwei Beispiele für die spinopelvinen Parameter LL, PI, PT, SS.


Diskussion: Im Vergleich zu den beschriebenen Werten von Schwab, LeHuec und Barrey-Roussouly ist der in dieser Studie ermittelte PI mit 61,6° bei einem LL von 49,1° erhöht. Ein vergrößerter PI korreliert mit der Entstehung von Spondylolisthesen [1], führt zu einer vermehrten Belastung des lumbosakralen Übergangs L5-S1 [5] und ist bei Osteoporose erhöht [3]. Eine verminderte LL ist Risikofaktor für subchondrale Insuffizienzfrakturen des Femurkopfs [2]. Ein erhöhter PI und verminderte LL könnten das Auftreten von FFP des hinteren Beckenrings begünstigen.


 


Literatur



Hanson D S, Bridwell K H, Rhee J M, Lenke L G (2002) Correlation of pelvic incidence with low- and high-grade isthmic spondylolisthesis. Spine 27: 2026–2029.
Jo W L, Lee W S, Chae D S, Yang I H, Lee K M, Koo K H (2016) Decreased Lumbar Lordosis and Deficient Acetabular Coverage Are Risk Factors for Subchondral Insufficiency Fracture. Journal of Korean medical science 31: 1650–1655.
Lee J S, Lee H S, Shin J K, Goh T S, Son S M (2013) Prediction of sagittal balance in patients with osteoporosis using spinopelvic parameters. European spine journal : official publication of the European Spine Society, the European Spinal Deformity Society, and the European Section of the Cervical Spine Research Society 22: 1053–1058.
Rommens P M, Arand C, Hofmann A, Wagner D (2019) When and How to Operate Fragility Fractures of the Pelvis? Indian journal of orthopaedics 53: 128–137.
Sevrain A, Aubin C-E, Gharbi H, Wang X, Labelle H (2012) Biomechanical evaluation of predictive parameters of progression in adolescent isthmic spondylolisthesis: a computer modeling and simulation study. Scoliosis 7: 2.

 

Abstract-Text englisch

Spinopelvic parameters in fragility fractures of the pelvis


Introduction: The incidence of fragility fractures of the pelvis (FFP) increased substantially during the last years [4]. FFP occur after low energy trauma and are associated with osteoporotic bone [4]. Spinopelvic parameter determining the sagittal balance are lumbar lordosis (LL), pelvic incidence (PI), pelvic tilt (PT), sacral slope (SS) and lumbar lordosis index (LLI). In the present study the spinopelvic parameters in insufficiency fractures of the pelvis are examined.


Methods: All patients treated for FFP in a center of maximal care of the German Spine Society (DWG) between 2017-2021 were included. Inclusion criteria of this retrospective study are FFP, age > 60 years, low energy trauma, radiography of the lumbar spine and femoral heads and a CT or MRI. The following parameters were determined: LL, PT, SS, PI, LLI.


Results: 57 patients were included. The median LL (49.1°) and the median PI (61.6°) were significantly different (p<0.001). The median difference of LL and PI is 12.5°. The median PT is 28.7° and the median SS is 33.3°. The LLI is 0.74.


Figure 1 shows the boxplots of LL (median 49.1°) and of PI (median 61.6°).


Figure 2 shows two examples of measurement of the spinopelvic parameters LL, PI, PT, SS.


Discussion: Compared to the published values of Schwab, LeHuec and Barrey-Roussouly the PI (61.6°) is increased. The measured LL (49.1°) is reduced. An increased PI correlates with isthmic spondylolisthesis [1], leads to a concentration of stress at the L5-S1 junction, [5] and correlates with osteoporosis [3]. A reduced LL is a risk factor for subchondral insufficiency fractures of the femoral head[2]. The results of the present study show that an increased PI and a reduced LL might be a risk factor for FFP.


Literatur



Hanson D S, Bridwell K H, Rhee J M, Lenke L G (2002) Correlation of pelvic incidence with low- and high-grade isthmic spondylolisthesis. Spine 27: 2026–2029.
Jo W L, Lee W S, Chae D S, Yang I H, Lee K M, Koo K H (2016) Decreased Lumbar Lordosis and Deficient Acetabular Coverage Are Risk Factors for Subchondral Insufficiency Fracture. Journal of Korean medical science 31: 1650–1655.
Lee J S, Lee H S, Shin J K, Goh T S, Son S M (2013) Prediction of sagittal balance in patients with osteoporosis using spinopelvic parameters. European spine journal : official publication of the European Spine Society, the European Spinal Deformity Society, and the European Section of the Cervical Spine Research Society 22: 1053–1058.
Rommens P M, Arand C, Hofmann A, Wagner D (2019) When and How to Operate Fragility Fractures of the Pelvis? Indian journal of orthopaedics 53: 128–137.
Sevrain A, Aubin C-E, Gharbi H, Wang X, Labelle H (2012) Biomechanical evaluation of predictive parameters of progression in adolescent isthmic spondylolisthesis: a computer modeling and simulation study. Scoliosis 7: 2.

 

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