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  • Freier Vortrag

Kognitiver Screeningtest für Hörgeschädigte: Validierung des deutschsprachigen MoCA-H

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Raum K

Session

Klinische Otologie 1 – Innenohr, Vestibularorgan und Audiologie

Themen

  • Otologie / Neurootologie / Audiologie
    • Audiologie / Pädaudiologie

Mitwirkende

Hannah Fricke (Bochum), Lisa Götze (Bochum), Stefan Dazert (Bochum), Christiane Völter (Bochum)

Abstract

With increasing age, not only sensoric, but also cognitive abilities decline. However, most auditory-based cognitive test batteries cannot clearly distinguish between both. The recently developed Montreal Cognitive Assessment-H (MoCA-H), where two tests were replaced by non-auditory tasks in addition to visual instructions, is also suitable for hearing-impaired subjects. So far, reference data for a German-speaking study population is missing.

346 subjects aged ≥60 (mean age 77.18 (SD 9.56)) with MCI (n=79) or with dementia (n=107) and without cognitive impairment (n=160) were included. Cognitive function was assessed using the GPCOG, a detailed medical questionnaire and a comprehensive examination by a neurologist in case of cognitive impairment. Cut-off values for normal cognition, MCI and dementia were determined using the balanced cut-off and the Youden's index.

Subjects without cognitive impairment scored with 25.49 (SD 3.01), those with MCI with 20.08 (SD 2.29) and subjects with dementia with 15.8 (SD 3.85) points on average. A score of ≤21 showed a sensitivity of 96.3% and a specificity of 90% to distinguish cognitive impairment from dementia. To detect MCI, a cut-off range between 22 and 24 points is recommended with a sensitivity of 97.5% and a specificity of 90%.

The MoCA-H is a suitable screening test to distinguish cognitively healthy individuals from those with MCI or dementia. However, it cannot replace a comprehensive neuropsychiatric examination.

Mit zunehmendem Alter nehmen nicht nur unsere sensorischen, sondern auch unsere geistigen Fähigkeiten ab. Herkömmliche, zumeist auditiv basierte kognitive Testbatterien können diese oftmals nicht sicher voneinander abgrenzen. Der kürzlich entwickelte Montreal-Cognitive-Assessment-H (MoCA-H), in dem neben der visuellen Instruktionsgabe zwei Tests durch non-auditive Aufgaben ersetzt wurden, ermöglicht auch eine Anwendung bei Vorliegen einer Hörminderung. Bislang liegen nur Daten für ein englischsprachiges Kollektiv vor.

346 Patienten ≥ 60 (mittleres Alter 77,18 (SD 9,56)) ohne (n= 160) und mit kognitiver Einschränkung (n=79 mit MCI und n=107 mit Demenz) wurden eingeschlossen. Die Kognition wurde anhand des GPCOG, eines detaillierten medizinischen Fragebogens und bei Vorliegen einer kognitiven Beeinträchtigung anhand einer umfassenden neurologischen Untersuchung eingeschätzt. Die Erstellung der Cut-off Werte erfolgte anhand des balancierten Cutoffs, des Youden"s Index und im Vergleich zum Cut-off des Englischen MoCA-H.

Kognitiv gesunde Probanden erzielten im Mittel einen Gesamtwert von 25,49 (SD 3,01), Patienten mit MCI 20,08 (SD 2,29) und Demenzpatienten 15,8 (SD 3,85) Punkte. Mit einer Sensitivität von 96,3% und einer Spezifität von 90% unterscheidet ein Punktwert von ≤21 gesunde von dementen Patienten. Zur MCI-Detektion wird ein Cut-off-Range zwischen 22 und 24 Punkten nahegelegt, mit einer Sensitivität von 97,5% und einer Spezifität von 90%.

Der MoCA-H ist geeignet, um kognitiv Gesunde von MCI- und von Demenzpatienten zu unterscheiden, auch wenn ein Screeningtest keine umfassende neuropsychiatrische Untersuchung ersetzen kann.

Die Autorinnen/Autoren geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

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