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Besonderheiten in der Therapie von Larynxkarzinomen bei älteren Patienten

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Saal Essen

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Besonderheiten in der Therapie von Larynxkarzinomen bei älteren Patienten

Themen

  • Kopf-Hals-Onkologie
    • Multimodal / Interdisziplinär

Mitwirkende

Katharina El-Shabrawi (Freiburg i. Br.), Valentin Burkhardt (Freiburg i. Br.), Christoph Becker (Freiburg i. Br.)

Abstract

Background: With increasing life expectancy in society, the proportion of elderly HNSCC and thus laryngeal carcinoma patients is increasing. Age, comorbidities and physical condition may influence not only survival but also therapeutic decisions.

Methods: Retrospective data analysis of 412 laryngeal carcinoma patients treated at the Freiburg University Medical Centre between 01/2010 and 12/2020. Younger (<65 years, n=195) and older patients (≥65 years, n=217) were compared with regard to tumor localization, TNM and UICC stage, gender, survival and therapy.

Results: Older patients showed a significantly shorter survival with a 5YSR of 39.5 vs. 49.5 months (p<0.001). With regard to treatment regimes, there was a significantly lower proportion of surgical treatment in ≥65-year-olds (49 vs. 57%; p=0.01) and significantly fewer elective neck dissections (16 vs. 37%; p<0.001) despite similar N status (N+ 10% each) in the surgical subgroup. Laryngectomy and pC/RT were similarly distributed in a sub-analysis of T3/4 tumors (LE 12 vs. 20%; pC/RT 88 vs. 80%; p=0.26). Localization, T- and N-stages did not differ significantly between the groups. The proportion of distant metastasized patients was significantly higher in those aged ≥65 years with 7 vs. 3% (p=0.02).

Discussion: The favoring of conservative treatment methods in patients aged ≥65 years can be attributed to the more frequent presence of M1 on the one hand and possibly to existing comorbidities on the other. Nevertheless, this did not appear to have any influence on the frequency of laryngectomy as a curative treatment in older patients. At the same time, there was a more generous indication for elective neck dissections in <65-year-olds.

Hintergrund: Mit steigender Lebenserwartung in der Gesellschaft nimmt der Anteil an älteren HNSCC- und somit auch Larynxkarzinom-Patienten zu. Alter und Vorerkrankungen können nicht nur einen Einfluss auf das Überleben, sondern auch auf therapeutische Entscheidungen ausüben.

Methoden: Durchführung einer retrospektiver Datenanalyse von 412 Larynxkarzinom Patienten, welche zwischen 01/2010 und 12/2020 an der Universitätsklinik Freiburg therapiert wurden. Jüngere (<65 Jahre, n=195) und ältere Patienten (≥65 Jahre, n=217) wurden hinsichtlich Tumorlokalisation, TNM-, UICC-Stadium, Geschlecht, Überleben und Therapie verglichen.

Ergebnisse: Ältere Patienten zeigten mit einer 5-JÜR von 39,5 vs. 49,5 Monaten ein signifikant kürzeres Überleben (p<0.001). Hinsichtlich Therapieregime zeigte sich ein signifikant niedrigerer Anteil chirurgischer Therapieverfahren bei ≥65-jährigen (49 vs. 57%; p=0,01) und die signifikant seltenere Durchführung elektiver Neck Dissections (16 vs. 37%; p<0.001) trotz ähnlichem N-Status (N+ jeweils 10%) in der chirurgischen Subgruppe. Laryngektomie und pC/RT waren in einer Subanalyse der T3/4 Tumoren ähnlich verteilt (LE 12 vs. 20%; pC/RT 88 vs. 80%; p=0,26). Lokalisation, T- und N-Stadien unterschieden sich nicht signifikant. Der Anteil an fernmetastasierten Tumoren war mit 7 vs. 3% signifikant höher bei ≥65-jährigen (p=0,02).

Diskussion: Das Favorisieren konservativer Therapieverfahren bei ≥65-jährigen lässt sich einerseits auf den häufigeren M1-Status und andererseits womöglich auf bestehende Vorerkrankungen zurückführen. Trotzdem schien dies keinen Einfluss auf die Häufigkeit einer Laryngektomie als kurative Therapie beim älteren Patienten haben. Gleichzeitig zeigte sich die großzügigere Indikation zur elektiven Neck Dissection bei <65-jährigen.

Die AutorInnen geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

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