• Freier Vortrag

Standards for palliative systemic therapy in Germany – A survey of the DGHNO Oncology Working Group

Termin

Datum:
Zeit:
Redezeit:
Diskussionszeit:
Ort / Stream:
Raum D&E

Themen

  • Kopf-Hals-Onkologie
    • Medikamentöse Tumortherapie

Abstract

Introduction: Medical tumor therapy (MTT) of head and neck tumors (HNT) is gaining increasing importance. Since the last survey on medical tumor therapy (2013/14), new drugs have been approved for palliative systemic therapy of HNT. There is room for interpretation in the selection of systemic therapy. This survey aims to provide an overview of standards in MTT for head and neck tumors.

Methods: From 10/22 to 07/23, an online survey (Limesurvey) was conducted by the Oncology Working Group of the German Society for Otorhinolaryngology, Head and Neck Surgery (DGHNO), targeting all 172 ENT clinics in Germany.

Results: 51 out of 172 clinics participated in the survey. Palliative systemic therapy is offered in 49 of these clinics. The therapy is conducted by 19 ENT clinics, 5 maxillofacial surgery departments, 38 oncology clinics, and 26 oncology practices (multiple responses possible). The analysis of PD-L1 expression in the tumor was considered a standard by 37 participants. Only 8 out of 51 clinics use the Companion Diagnostic antibody for Pembrolizumab (22C3), while the majority use other diagnostic PD-L1 antibodies. For CPS<1, EXTREME (33/51) is mostly considered the standard, followed by TPEx (16/51). For patients with CPS 1-19, 33/51 prefer Pembrolizumab + PF, while 8/51 prefer Pembrolizumab monotherapy. For CPS>=20, the preference is reversed (Pembro Mono: 33/51; Pembro + Chemo: 8/51). The significance of other influencing factors (tumor burden, progression pressure, general condition, PD-L1, platinum pretreatment) is evaluated differently depending on the CPS group.

Conclusion: Different antibodies are used to determine the PD-L1 status. There is a high level of homogeneity in the interpretation of standards in first-line therapy.

Einleitung: Die medikamentöse Tumortherapie (MTT) von Kopf-Hals-Tumoren (KHT) besitzt einen zunehmenden Stellenwert. Seit der letzten Befragung zur medikamentösen Tumortherapie (2013/14) erhielten neue Medikamente eine Zulassung für die Palliative Systemtherapie von KHT. In der Auswahl der Systemtherapie gibt es Interpretationsspielräume. Diese Umfrage soll ein Meinungsbild über Standards in der MTT von Kopf-Halstumoren bieten.

Methodik: Im Zeitraum von 10/22-07/23 wurde eine Online-Umfrage (Limesurvey), gerichtet an alle 172 HNO-Kliniken in Deutschland von der AG Onkologie der DGHNO durchgeführt.

Ergebnisse: 51 von 172 nahmen an der Umfrage Teil. In 49 dieser Kliniken wird palliative Systemtherapie angeboten. Die Therapie wird von 19 HNO-Kliniken, 5 MKG-Abteilungen, 38 Onkologischen Kliniken und 26 Onkologischen Praxen durchgeführt (Mehrfachnennung möglich). Die Analyse von PD-L1 Expression im Tumor wurde von 37 Teilnehmern als Standard angesehen. Nur 8/51 Kliniken verwenden den Companion Diagnostic Antikörper von Pembrolizumab (22C3), während die Mehrheit andere diagnostische PD-L1 Antikörper verwendet. Für CPS=20 ist es andersherum (Pembro Mono: 33/51; Pembro + Chemo: 8/51). Der Stellenwert anderer Einflussfaktoren (Tumorlast, Progressionsdruck, Allgemeinszustand, PD-L1, Platin-Vorbehandlung) wird je nach CPS-Gruppe unterschiedlich bewertet.

Schlussfolgerung: Für die Bestimmung des PD-L1 Status werden unterschiedliche Antikörper verwendet. Es liegt eine hohe Homogenität in der Interpretation der Standards in der Erstlinien-Therapie vor.

Die Autorinnen/Autoren geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.