• Visual Abstract

Impact of CRS endotype on asthma-related quality of life

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Raum F

Themen

  • Rhinologie
    • Nasenhöhle / NNH

Abstract

Introduction Chronic Rhinosinusitis (CRS) may manifest phenotypically with or without nasal polyps (CRSw/sNP) and can be endotypically classified into Type 2 or Non-Type 2. Patients with Type 2 CRSwNP exhibit the highest risk of comorbid asthma. The objective of this study was to analyze sinonasal and asthma-related quality of life (QoL) in patients with comorbid asthma and primary diffuse CRS.

Methods Between September 2018 and March 2020, all patients with asthma and CRS undergoing surgery at the ENT University Clinic in Bochum were prospectively enrolled. Sinonasal QoL was objectified using the SNOT20-GAV and the 'Primary Nasal Symptoms' (PNS) subscore. AQLQ and ACQ were employed to assess asthma-related QoL and asthma control, respectively, with FEV1 predicted value serving as an objective measurement.

Results A total of 39 patients were included, with 26 presenting with Type 2 CRSwNP. AQLQ and ACQ scores, as well as the FEV1 predicted value, did not demonstrate inferior outcomes in patients with Type 2 CRSwNP. In patients with Type 2 CRSwNP, a significant association between SNOT and ACQ scores was observed (p = 0.01). PNS also exhibited a significant association with ACQ score (p = 0.047). This association was not observed in patients with Non-Type 2 CRSwNP or CRSsNP. The SNOT scale was significantly associated with the AQLQ score in all CRS endotypes (p < 0.001).

Discussion Asthma-related QoL and FEV1 predicted value remain unaffected by comorbid CRS endotype. In patients with Type 2 CRSwNP, the severity of primary sinonasal symptoms correlates with perceived asthma control, lending support to the concept of United Airway Disease. This correlation is absent in other endotypes, suggesting that asthma in these subgroups could be regarded as a distinct entity.

Einleitung

Chronische Rhinosinusitis (CRS) kann sich phänotypisch mit/ohne Nasenpolypen (CRSw/sNP) manifestieren und endotypisch in einem Typ-2 oder Nicht-Typ-2 unterteilt werden. Patienten mit Typ-2- CRSwNP zeigen das höchste Risiko eines komorbiden Asthmas.

Das Ziel dieses Projekt war es, die sinunasale und asthmabedingte Lebensqualität (LQ) bei Patienten mit komorbidem Asthma und primärer diffuser CRS zu analysieren.

Methoden

Zwischen September 2018 und März 2020 wurden alle Patienten mit Asthma und CRS, die sich einer Operation in der HNO-Universitätsklinik in Bochum unterzogen, prospektiv eingeschlossen. Die sinunasalen LQ wurde anhand der SNOT20-GAV und des Subscores ´Primäre Nasale Symptome´ (PNS) objektiviert. Der AQLQ und ACQ wurde zur Beurteilung des asthmabedingten LQ´s bzw. Asthmakontrolle verwendet und der FEV1-Sollwert als objektive Messung.

Ergebnisse

Es wurden 39 Patienten eingeschlossen, 26 davon hatten Typ-2-CRSwNP. Die AQLQ- und ACQ-Scores und der FEV1-Sollwert zeigten kein schlechteres Ergebnis bei Patienten mit Typ-2-CRSwNP. Bei Patienten mit Typ-2-CRSwNP wurde eine signifikante Assoziation zwischen dem SNOT- und ACQ-Score beobachtet (p = 0,01). Der PNS zeigte ebenfalls eine signifikante Assoziation mit dem ACQ-Score (p = 0,047). Bei Patienten mit Nicht-Typ-2 CRSwNP sowie CRSsNP konnte diese Assoziation nicht festgestellt werden. Die SNOT-Skala war in allen CRS Endotypen signifikant mit dem AQLQ-Score assoziiert (p < 0,001).

Diskussion

Die asthmabedingte LQ und FEV1-Sollwert sind unabhängig von dem komorbiden CRS-Endotyp. Bei Patienten mit Typ-2-CRSwNP ist der Schweregrad der primären sinunasalen Symptome mit der empfundenen Asthmakontrolle assoziiert, was das Konzept der "United Airway Disease" unterstützt. Diese Assoziation gibt es bei den anderen Endotypen nicht, so dass Asthma in diesen Subgruppen als eine getrennte Entität betrachtet werden könnte.

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