Elisabeth Rheindorf (Bochum), Lea Kamp (Bochum), Uttban Gohman (Bochum), Susanne Kanabey (Bochum), Stefan Dazert (Bochum), Jonas J.-H. Park (Witten), Konstantin van Ackeren (Marburg), Stefan Volkenstein (Minden), Stijn Bogaert (Bochum)
Introduction
Diffuse primary chronic rhinosinisitis (CRS) is a widely spread disease with a prevalence of 5.5-28% among the European population, often resulting in a lower quality of life (QoL).
Since the EPOS-guidelines 2020 CRS has been subclassified into a type 2 and non-type 2 endotype.
The purpose of the current study was to investigate whether the endotype correlates with a certain impact of the patients QoL.
Methods
In this prospective study we included all CRS patients who underwent functional endoscopic sinus surgery (FESS) between 13.09.2018 and 12.03.2020 at the Department of Otorhinolaryngology at University Hospital Bochum. For the quantification of symptoms severity and the QoL impact we used the SNOT-20 questionnaire as well as a visual analog scale (VAS).
Results
We included 192 patients between the age of 18-85 with an average age of 41.8 (74 female, 118 male). 107 (55.7%) were diagnosed with CRS with nasal polyps (CRSwNP) and 84 (78.5%) of whom showed a type 2 inflammation.
The SNOT-20 median value was 37.1 (standard deviation ± 16,7) and 92 patients (47.9%) documented severe symptoms (SNOT>36.4).
SNOT and VAS-scores did not differ between patients suffering from chronic rhinosinusitis without nasal polyps (CRSwNP), patients diagnosed with type 2 inflammation and those without.
Type 2 CRSwNP patients did report a significantly higher impact on their QoL concerning nasal symptoms (p=0.002), especially the severity of rhinorrhea (p<0.001) and hyposmia (p=0.001).
CRSsNP patients reported more severe rhinorrhea symptoms than those with non-type 2 CRSwNP (p<0.001).
Conclusion
The clinical endotype of CRSwNP with type 2 inflammation suffer significantly more from nasal symptoms, especially from rhinorrhea and hyposmia.
Einleitung
Die primäre diffuse chronische Rhinosinusitis (CRS) ist eine häufige Krankheit mit einer Prävalenz von 5,5-28%. Seit der EPOS-Leitlinie 2020, kann CRS klinisch in 2 Endotypen unterteilt werden: Typ-2 und Nicht-Typ-2.
Das Ziel dieser Studie war es, zu untersuchen ob die Endotypen einen Einfluss auf die Lebensqualität haben.
Methoden
Es handelt sich um eine prospektive Studie, bei der CRS-Patienten eingeschlossen wurden, die von 09/2018 bis 03/2020 ins St. Elisabeth-Hospital Bochum zur FESS eingewiesen wurden.
Die Quantifizierung der gesundheitsbezogenen Lebensqualität der Patienten wurde mithilfe des SNOT-20 und einer visuellen Analogskala (VAS) durchgeführt.
Ergebnisse
Eingeschlossen wurden 192 Patienten mit CRS von 18-85 Jahren, 74 (38,5%) waren weiblich, bei 107 (55,7%) von ihnen wurde eine CRSwNP diagnostiziert, von welchen 84 (78,5%) Endotyp 2 aufwiesen.
Der mediane SNOT-Score betrug 37,1 mit einer Standardabweichung von 16,7. 92 (47,9%) der Patienten wiesen eine schwere Symptomatik auf (SNOT>= 36,4).
Es gab keinen Unterschied im Bezug auf die Lebensqualität zwischen Patienten mit Typ 2 CRSwNP und Nicht-Typ 2-CRSwNP. Allerdings konnte ein signifikant höherer Leidensdruck unter den primär nasalen Symptomen (p = 0,002) bei Patienten mit CRSwNP mit einer Typ 2 Entzündung festgestellt werden.
Patienten mit CRSsNP gaben signifikant mehr Beschwerden an über ständiges Nasenlaufen als Patienten mit Nicht-Typ-2 CRSwNP (p < 0,001).
Schlussfolgerung
Der klinische Endotyp von CRSwNP mit Typ-2 Inflammation, wie durch EPOS/EUFOREA in 2023 definiiert, ist signifikant mehr durch primär nasale Symptome belastet, insbesondere ständiges Nasenlaufen und Riechminderung. Er weist keine signifikant schlechtere sinugen Lebensqualität auf als bei CRSwNP ohne Typ-2-Entzündung.
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