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Possibilities of displaying the supraorbital and nasal plexus for preoperative flap design in complex nasal reconstruction

Termin

Datum:
Zeit:
Redezeit:
Diskussionszeit:
Ort / Stream:
Saal Essen

Session

Interdisciplinary Management of Skin Cancer

Themen

  • Plastische Chirurgie
    • Nase

Mitwirkende

Haneen Sadick (Mannheim), Maliha Sadick (Mannheim), Nicole Rotter (Mannheim), Thomas Henzler (Stuttgart), Sonja Janssen (Kaiserslautern)

Abstract

Background: The paramedian forehead flap is an axial pattern flap with frequent use in plastic reconstruction of complex nasal defects. Its main blood supply is based on the supratrochlear artery as part of the supraorbital/nasal plexus.

Objectives: The aim of this study was to evaluate, to what extend the supraorbital/nasal plexus can be determined by a dynamic 4D-CT Angiography (4D-CTA) and might have an influence on the preoperative forehead flap design for nasal reconstruction.

Methods: From 2014 to 2020, 16 patients with complex 2- to 3-layered nasal defects underwent dynamic 4D-CTA preoperatively (Somaton Force, Siemens, Healthineers).

Results: In 15 out of 16 patients, the perfusion of the supraorbital plexus could be visualized and integrated into the preoperative reconstruction plan, which failed in one patient.

The supraorbital plexus on both sides of the face demonstrated a different pattern of vascular perfusion. In 73% of the cases, this information had an influence on the preoperative flap design as the artery with the highest contrast defined the side of the forehead to be chosen.

Conclusions: This study underlines the value of dynamic 4D-CTA in nasal reconstruction as it enables a better anatomical understanding of the vascular structures in the forehead region.

Einleitung: Zur plastischen Rekonstruktion komplexer Nasendefekte wird oft der axial gestielte paramediane Stirnlappen eingesetzt. Die Blutversorgung erfolgt primär über die A. supratrochlearis, die zum supraorbitalen Gefäßplexus gehört.

Fragestellung: Das Ziel der prospektiven Anwendungsstudie ist zu beurteilen, inwieweit eine Perfusionsanalyse des supraorbitalen Gefäßplexus durch eine dynamische 4D-CT Bildgebung für die präoperative Planung des Lappendesigns möglich ist.

Material und Methoden: Über einen Zeitraum von 2014 bis 2020 wurden bisher 16 Patienten mit komplexen 2- bis 3-schichtigen Nasendefekten präoperativ einer dynamischer 4D Perfusions-CT Bildgebung (Somaton Force, Siemens, Healthineers) unterzogen.

Ergebnisse: In 15 der 16 Patientenfälle konnte die Perfusion des supraorbitalen Gefäßplexus dargestellt und für die OP-Planung korreliert werden. In einem Fall war die Perfusionsdarstellung diagnostisch nicht verwertbar. Die supraorbitalen Gefäßplexus zeigten im direkten Seitenvergleich beider Gesichtshälften unterschiedliche Perfusionsmuster. Dies beeinflusste in 73% der Fälle das präoperative Lappendesign, da die Gesichtsseite mit der stärker kontrastierten Arterie in die rekonstruktive Planung einbezogen wurde.

Zusammenfassung: Die dynamische 4D-Perfusions-CT Bildgebung leistet einen wertvollen präoperativen Beitrag zur anatomischen Darstellung des supraorbitalen Gefäßplexus im Rahmen komplexer Nasenrekonstruktionen.

Die Autorinnen/Autoren geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

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