Daniel Jira (München), Zhaojun Zhu (München), Anne Ruck (München), J. Ulrich Sommer (München), Clemens Heiser (München)
Introduction
Hypoglossal nerve stimulation is an established therapy for patients suffering from obstructive sleep apnea. Recently, it has been shown that the presence of a complete lateral wall collapse at oropharyngeal level in the preoperative drug induced sleep endoscopy might by associated with less favorable response to hypoglossal nerve stimulation. Since bilateral hypoglossal nerve stimulation has shown favorable response in patients with complete concentric collapse at level of the soft palate, we investigated, if also patients with a complete lateral oropharyngeal wall collapse could benefit from this therapy.
Material and Methods
We included 11 patients in the study, which were treated with bilateral hypoglossal nerve stimulation (GenioÒ-System, Nyxoah S.A., Belgium). All patients have been implanted between 2020 and 2022 at Klinikum rechts der Isar, Technical University Munich, Germany.
Six and 12 months after surgery, polysomnopraphy was performed to evaluate respiratory outcome parameters.
Results
In total, 4 of 11 patients showed a complete lateral wall collapse at oropharyngeal level (36,4%). After 6 months, three out of four patients (75%) were classified as responders according the Sher-criteria, after 12 months all four patients (100%) were responder to the therapy. Median AHI was reduced from 28.0 /h at baseline to 10.1 /h after 12 months.
DiscussionIn this small cohort analysis we were able to show that bilateral hypoglossal nerve stimulation can be an effective treatment option for OSA in patients with oropharyngeal lateral wall collapse. The results suggest, that bilateral hypoglossal nerve stimulation can be a feasible therapeutic option for patients with this specific kind of upper airway obstruction.
Einführung
Die Neurostimulation des Nervus hypoglossus ist eine etablierte Therapie bei Patienten mit obstruktiver Schlafapnoe (OSA). Kürzlich wurde gezeigt, dass ein kompletter oropharyngealer lateraler Kollaps in der medikamentös induzierten Schlafvideoendoskopie ein möglicher negativer Prädiktor bzgl. des Therapieansprechens ein kann.Nachdem die bilaterale Stimulation positive Effekte auch bei Patienten mit einem komplett konzentrischen Kollaps auf Velumebene gezeigt hatte, wurde nun die Frage untersucht, ob auch Patienten mit komplettem lateralen Oropharynxkollaps von der Therapie profitieren können.
Material und Methoden
11 Patienten wurden eingeschlossen, die zwischen 2020 und 2022 am Klinikum rechts der Isar der Technischen Universität München mit einer bilateralen Hypoglossusnervstimulation (GenioÒ-System, Nyxoah S.A., Belgien) versorgt wurden. Sechs und 12 Monate postoperativ erfolgten polysomnographische Untersuchungen zur Bestimmung der respiratorischen Parameter.
Ergebnisse
Ein kompletter lateraler oropharyngealer Kollaps zeigte sich bei vier von 11 Patienten (36,4%). Nach 6 Monaten zeigten drei von vier Patienten (75%), nach 12 Monaten alle vier (100%) ein Therapieansprechen gemäß der Sher-Kriterien. Der mediane AHI wurde dabei von 28,0 /h präoperativ auf 10,1 /h nach 12 Monaten gesenkt.
Diskussion
Die Analyse dieser kleinen Patientenkohorte zeigt, dass die bilaterale Hypoglossusnervstimulation effektiv die OSA bei Patienten mit lateralem Kollaps auf Oropharynxebene behandelt. Diese Ergebnisse legen nahe, dass die bilaterale HNS eine praktikable therapeutische Option für Patienten mit diesem spezifischen Muster der Atemwegsobstruktion darstellt
Nyxoah S.A., Belgien: Forschungsgelder, Beratungshonorare
Inspire Medical, USA: Forschungsgelder
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