Poster

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Case presentation of a patient with severe nasal polyposis: Use of primary biologic therapy without prior nasal sinus surgery

Abstract

Introduction: Biologic therapies represent new, highly effective treatment options for severe uncontrolled chronic rhinosinusitis with nasal polyposis (CRSwNP). In accordance with international and national recommendations and the eligibility criteria of biologics in the indication CRSwNP, biologic therapies are typically performed in patients who have previously undergone nasal sinus surgery and still have no control of the disease.

In the case presentation, a patient with severe nasal polyposis will be presented with a primary biologic therapy.

Method: Case presentation.

Results: Presentation of a 37-year-old male patient with CRSwNP, asthma and NSAID-exacerbated respiratory disease (N-ERD). Prior treatment with topical or oral corticosteroids had not shown sufficient effect. Initial findings: nasal polyposis (NP)-score of 8, total IgE 295 kU/l, eosinophils 2.2%. Due to severe anaphylaxis to atracurium, a non-depolarizing muscle relaxant, a nasal sinus surgery was not performed.

After allergological diagnostics, anesthesiological consultation and at the patient's request, the patient was primarily adjusted to dupilumab (anti-IL-4Ra antibody). In the follow-up, a polyposis score of 1 was examined. A demonstration of the clinical findings will be given.

Conclusion: The present case illustrates that in patients with severe nasal polyposis, primary biologic therapy without prior nasal sinus surgery is indicated in individual cases, as in the present case after severe anaphylactic reaction to muscle relaxants.

Einleitung: Biologikatherapien stellen neue hocheffektive Therapieoptionen der schweren unkontrollierten Chronischen Rhinosinusitis mit nasaler Polyposis (CRSwNP) dar. Entsprechend internationaler und nationaler Empfehlungen und der Zulassungskriterien von Biologika in der Indikation CRSwNP erfolgen Biologikatherapien typischerweise bei Patienten, die im Vorfeld eine NNH-Operation erhalten haben und sich dennoch keine Kontrolle der Erkrankung einstellt. In der Fallpräsentation erfolgt eine Vorstellung eines Patienten mit einer schweren Nasalen Polyposis mit einer primären Biologikaeinstellung.

Methode: Fallpräsentation.

Ergebnisse: Vorstellung eines 37-jährigen Patienten mit einer CRSwNP, Asthma und einer ASS-Intoleranz. Eine Vorbehandlung mit topischen/oralen Kortikosteroiden hatte keinen ausreichenden Effekt gezeigt. Initiale Befunde: Nasaler Polyposis (NP)-Score von 8, Ges IgE 295 kU/l, Eosinophile 2,2 %. Alio loco war bei Einleitung der Narkose nach Auftreten einer anaphylaktischen Reaktion auf Atracurium, ein nicht-depolarisierendes Muskelrelaxanx, eine OP abgebrochen worden und somit eine NNH-Operation nicht erfolgt.

Nach allergologischer Diagnostik, anästhesiologischem Konsil und auf Wunsch des Patienten erfolgte eine primäre Einstellung des Patienten auf Dupilumab (Anti-IL-4Ra Antikörper). Im weiteren Verlauf zeigte sich ein NP-Score von 1. Nebenwirkungen unter der Dupilumabtherapie zeigten sich nicht. Eine Demonstration der klinischen Befunde wird gegeben.

Schlussfolgerung: Der vorliegende Fall unterstreicht, das bei Patienten mit einer schweren Nasalen Polyposis in Einzelfällen eine primäre Biologikaeinstellung ohne vorhergehende NNH-Operation indiziert ist, wie in dem vorliegenden Fall nach schwerer anaphylaktischer Reaktion auf Muskelrelaxantien.

Die Autorinnen/Autoren geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.