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Squamous cell CUP – Unusual accumulation in women?

Abstract

A cervical CUP syndrome is a histologically confirmed metastasis of a malignant tumor in which the primary remains unknown despite an intensive search for the primary. CUP syndrome is classified as prognostically favorable or unfavorable according to the clinical and histological picture. Treatment is based on the prognostic classification.

The prevalence is decreasing due to modern imaging techniques.
There is an increase after the 5th decade of life and in men.
Four patients presented to our clinic in 2023 with an indolent cervical mass.
The mean age was 65.25 .
The clinical picture already indicated a possible malignancy, so staging including panendoscopy and PET-CT was performed, and two patients showed clear clinical signs of a gynecological malignancy with enlarged axillary lymph nodes. Only one patient had a history of nicotine abuse and no relevant secondary diseases.
Based on the diagnostics, no primum could be confirmed in three cases. In one patient, a possible primum was found in the area of the parotid gland. The histological entity found in all 4 cases was squamous cell carcinoma.
The diagnosis and treatment of CUP syndrome represents an interdisciplinary challenge. The 5-year survival rate is approx. 20-55%. The prevalence of this disease in women is a rarity and can delay the start of treatment due to the extensive diagnostics required.

Unter einem zervikalen CUP-Syndrom versteht man eine histologisch gesichterte Metastase eines Malignoms, wobei totz intensiver Primumsuche das Primum unbekant bleibt. Das CUP-Syndrom wird nach dem klinischen und histologischen Bild als prognostisch günstig oder ungüstig klassifiziert. Die Therapie orientiert sich an der prognostischen Einteilung.

Aufgrund moderner bildgebender Verfahren geht die Prävalenz zurück.

Es gibt eine Häufung nach der 5. Lebensdekade und bei Männern.

Vier Patientinnen stellten sich im Jahr 2023 mit einer indolenten zervikalen Raumforderung in unserer Klinik vor.

Das Mittelwert des Alters lag bei 65,25 .

Das klinische Bild deutete bereits auf ein mögliches Malignom hin, sodass ein Staging inklusive Panendoskopie und PET-CT erfolgte.Zwei Patientinnen wiesen klinisch deutliche Anzeichen für ein gynäkologisches Malignom mit vergrößerten axillären Lymphknoten auf. Anamnestisch lag nur bei einer Patientin Nikotinabusus vor, relevante Nebenerkrankungen bestanden nicht.

Anhand der Diagnostik konnte in drei Fällen kein Primum gesichert werden. Bei einer Patientin fand sich ein mögliches Primum im Bereich der Glandula Parotis. Als histologische Entität fand sich in allen 4 Fällen ein Plattenepithelkarzinom.

Die Diagnostik und Therapie eines CUP-Syndroms stellt eine interdiszipilinäre Herausforderung dar. Die 5- Jahres-Überlebensrate beträgt ca. 20-55%. Die Häufung dieser Erkrankung bei Frauen stellt eine Rarität dar und kann den Beginn der Therapie durch die notwendige umfangreiche Diagnostik verzögern.

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