Poster

  • Visual Abstract

About the variability of insomnic burden in the follow-up of sleep apnea patients with hypoglossal nerve stimulation

Beitrag in

Posterthemen

Abstract

Introduction

Hypoglossal nerve stimulation (HNS) is considered as a reliable second-line treatment for obstructive sleep apnea (OSA) in patients. A lot of German centers do the aftercare for many years. As insomnia is getting increasing attention in HNS therapy, the variability of insomnia is unclear.

Material and methods

Since 2012, OSA patients are treated with HNS in the ENT department of Luebeck. In 2020, we integrated regularly the ISI for the follow-up. An ISI value <15 is regarded as no or sub-threshold insomnia. In this study, patients with a follow-up of 2 and more years since implantation and 2 consecutive ISI values with maximum 2 years in-between have been considered for analysis. OSA and HNS specific parameter were included.

Results

We studies a cohort of 73 patients. There are long-term of 6 and more years in 20% of the cases. Less than 25% of the patients revealed an ISI above 14 at both timepoints. In one third of the patients, the ISI fluctuated with 5 points and more. These variability was negatively associated with low ISI values at the first timepoint and an ISI <15. There was no correlation with daytime sleepiness, residual OSA, HNS usage, or an HNS usage below 4 hours per night.

Conclusion

There is a relevant portion of patients with insomnia and insomnia variability in the long-term aftercare of HNS patients, so such complaints need to be addressed for sleep and therapy satisfaction.

Hintergrund

Die Hypoglossusnervstimulation (HNS) ist eine bewährte Zweitlinientherapie der OSA. Zahlreiche Zentren betreuen diese Patienten über Jahre nach der Implantation. In der zunehmenden Berücksichtigung insomnischer Aspekte ist unklar, wie volatil in der Nachsorge eine Belastung mit insomnischen Beschwerden ist.

Patienten und Methoden

Die Lübecker HNO-Klinik behandelt seit 2012 Patienten mit der HNS-Therapie, dabei wurde 2020 der Insomniefragebogen ISI in die Nachsorge eingearbeitet. Ein ISI-Wert unter 15 Punkten wird als keine oder nur unterschwellige Insomnie betrachtet. In diesem Vergleich wurden alle Patienten berücksichtigt, für die zwei ISI-Ergebnisse aus mit maximal 2 Jahren Abstand der Nachsorge vorliegen, die 2 Jahre und mehr zum ersten Zeitpunkt versorgt sind. OSA-und HNS typische Parameter wurden erfasst.

Ergebnisse

Es wurden 73 Patienten eingeschlossen. Es sind Langzeitverläufe mit ≥ 6 Jahren zur ersten Befragung zu etwa 20% vorhanden. Weniger als 25%der Patienten weisen zu beiden Zeitpunkten einen mittel- bis schwergradigen ISI-Wert über 14 auf. Bei etwa einem Drittel schwankt der ISI-Wert um mehr 5 Punkte. Diese Schwankungen relevant (p<0,001) waren negativ assoziiert mit dem ISI-Gesamtwerten und einem ISI <15. Keine Korrelation erwiesen die Tagesschläfrigkeit, residueller AHI unter Therapie sowie Gesamtnutzung bzw. unter 4 Stunden pro Nacht.

Schlussfolgerung

Eine Insomniebelastung in der HNS-Nachsorge schwankt durchaus und sollte daher wegen der potenziellen nachteiligen OSA-Beeinträchtigung der Schlaf- und Therapiebewertung beachtet werden.

Armin Steffen is a consultant for Inspire Medical.

Reena Dhanda Patil is supported by the Cincinnati Veterans Affairs Health Care System. The contents do not represent the views of the U.S. Department of Veterans Affairs or those of the U.S. government.