Octavia Andreae (Hamburg), Max Blümer (Hamburg), Alexander Elsholz (Hamburg), Mark Praetorius (Hamburg)
Introduction: A correlation between pre- and postoperative speech understanding after cochlear implantation has already been demonstrated. In the work of Hoppe et al. a predictor for the determination of postoperative Freiburg monosyllabic score (FBE) 6 months after initial fitting (EA) was established. The age, maximum score for phonemically balanced words (EVmax) and the preoperative FBE at 65 dB with hearing aid (HG) are required. (1) In this paper, the FBE is calculated using the predictor and compared with the data.Methods: Data was retrospectively collected from 161 patients aged 18-86 years between January 2015-August 2022. We Recorded: Age, preoperative data (FBE with HG at 65 dB, EVmax) and postoperative data (FBE ≥6 months after EA). Results: 72 patients were analyzed. 61% (44/72) achieved an EVmax>0% and could therefore be applied to the predictor. 98% (43/44) were able to achieve a better EV65 with CI postoperatively than the preoperative EV65 with HG. 84% achieved an EV65 with CI that was equal to or better than their preoperative EVmax. In the work of Hoppe et al. 75% achieved the predictor or were max. 12 percentage points below. In our analysis, this applied to 77%. Discussion: The results of our study show that residual hearing can be used as an indicator for postoperative FBE with CI. However, other influencing factors such as the duration of deafness and the characteristics of the FBE must be taken into account in the evaluation (2,3).
(1) Hoppe et al. Cochlear Implantation in Candidates With Moderate-to-Severe Hearing Loss and Poor Speech Perception, 2021(2) Blamey et al. Factors affecting auditorxy performance of postlinguistically deaf adults using cochlear implants 1996(3) Winkler et al. Test-Retest-Reliabilität des Freiburger Einsilbertests 2016
Einleitung: Ein Zusammenhang zwischen prä- und postoperativem Sprachverstehen nach Cochlea Implantation (CI) konnte bereits belegt werden. In der Arbeit von Hoppe et al. wird ein Prädiktor zur Bestimmung des postoperativen Freiburger Einsilberverstehens (FBE) 6 Monaten nach Erstanpassung (EA) aufgestellt. Das Alter, das maximale Einsilberverstehen (EVmax) und das präoperative FBE bei 65dB mit Hörgerät (HG) werden benötigt. (1) In dieser Arbeit wird das FBE anhand dieses Prädiktors berechnet und verglichen.Methodik: Retrospektiv wurden Daten von 161 Patienten zwischen Januar 2015-August 2022 in einem Alter von 18-86 Jahren erfasst. Aufgezeichnet wurden: Alter, präoperative Daten (FBE mit HG bei 65 dB, EVmax) und postoperative Daten (FBE ≥6 Monate nach EA). Ergebnisse: 72 Patienten wurden analysiert. 61% (44/72) erreichten ein EVmax>0% und konnten somit am Prädiktor angewendet werden. 98% konnten postoperativ ein besseres EV65 mit CI erreichen als das präoperative EV65 mit HG. 84% erreichten ein gleiches/besseres EV65 mit CI als deren präoperatives EVmax. In der Arbeit von Hoppe et al. erreichten 75% den Prädiktor oder lagen max. 12 Prozentpunkte darunter. In unserer Auswertung 77%. Diskussion: Unsere Ergebnisse zeigen, dass das Resthörvermögen als Indikator für das postoperative FBE mit CI genutzt werden kann. Bei der Evaluierung sind jedoch weitere Einflussfaktoren wie bspw. die Ertaubungsdauer und auch die Eigenschaften des FBE zu berücksichtigen (2,3).
(1)Hoppe et al. Cochlear Implantation in Candidates With Moderate-to-Severe Hearing Loss and Poor Speech Perception, 2021 (2)Blamey et al. Factors affecting auditorxy performance of postlinguistically deaf adults using cochlear implants 1996 (3)Winkler et al. Test-Retest-Reliabilität des Freiburger Einsilbertests 2016
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