Lisa Reuter (Hannover), Maria Huber (Salzburg, AT), Anke Lesinski-Schiedat (Hannover), Angelika Illg (Hannover)
Introduction
As part of a DFG-funded prospective cohort study, the cognitive abilities and depressive status of younger and older adults with single-sided deafness (SSD) before and one year after a cochlear implant (CI) were examined for the first time.
Method
The cognitive data and the depressive status were collected preoperatively (05/2020-09/2022) as the 1st measurement time point (MS1) and one year postoperatively (07/2021-01/2023) as the 2nd measurement time point (MS2). Data from the neurocognitive test battery (VLMT, WMT, TMT-B, GoNoGoTAP, N-backTAP, RWT, NVLT) and the BDI II (Beck Depression Inventory) were compared in a young group (JG) (MS1: N=10; MS2: N=7; 25-55 years) and an older group (ÄG) (MS1: N=10; MS2: N=6; 56-75 years) with SSD and CI indication.
Results
In the episodic memory of the NVLT, the JG (57.6/62.1) and the ÄG (45.2/48.0) improved by a few percentile ranks (PR) from MS1 to MS2. This trend is also evident in the VLMT. In the executive functions, both groups have constant or slightly improved test results from MS2, with the JG generally performing better. In the TMT-B, the JG improved slightly from the 1st to the 2nd MS in the PR (28.6/32.9), while the ÄG deteriorated (23.3/16.7). It is striking that the JG has a significantly higher depressive status (17) than the ÄG (9) at the 1st MS, which decreases positively at the 2nd MS (JG: 6.1; ÄG: 8.2).
Conclusion
Deviations from the norm in cognitive abilities can be observed in both AGs. The AG shows the higher cognitive deficits. The JG indicates higher depressive symptoms in MS1. Presumably, SSD also leads to cognitive decline, which could be coherent with the depressive status. A CI shows a positive effect on depressive symptoms and a slight improvement in cognitive ability.
Einleitung
Im Rahmen einer DFG geförderten prospektiven Kohortenstudie sind erstmals die kognitiven Fähigkeiten und der depressive Status von einseitig ertaubten (SSD) jüngeren und älteren Erwachsenen vor und ein Jahr nach einem Cochlea-Implantat (CI) untersucht worden.
Methodik
Die kognitiven Daten sowie der depressive Status sind präoperativ (05/2020-09/2022) als 1. Messzeitpunkt (MS1) und ein Jahr postoperativ (07/2021-01/2023) als 2. Messzeitpunkt (MS2) erhobenen worden. An einer jungen Gruppe (JG) (MS1: N=10; MS2: N=7; 25-55 Jahre) und einer älteren Gruppe (ÄG) (MS1: N=10; MS2: N=6; 56-75 Jahre) mit SSD und CI-Indikation werden Daten der neurokognitiven Testbatterie (VLMT, WMT, TMT-B, GoNoGoTAP, N-backTAP, RWT, NVLT), des BDI II (Beck Depression-Inventar) verglichen.
Ergebnisse
Im Episodischen Gedächtnis des NVLT hat sich die JG (57,6/62,1) und die ÄG (45,2/48,0) um ein paar Prozentränge (PR) von MS1 zu MS2 verbessert. Im VLMT zeigt sich ebenfalls dieser Trend. In den exekutiven Funktionen haben beide Gruppen konstante oder leicht verbesserte Testergebnisse zum 2. MS. Im TMT-B verbesserte sich die JG leicht vom 1. zum 2. MS im PR (28,6/32,9), die ÄG verschlechtert sich hingegen (23,3/16,7). Auffällig ist, dass die JG zum 1. MS einen deutlich höheren depressiven Status (17) als die ÄG (9) aufweist, welcher sich zum 2. MS positiv verringert (JG: 6,1; ÄG: 8,2).
Diskussion
In beiden AG sind Normwertabweichung kognitiver Fähigkeiten zu beobachten. Die ÄG zeigt dabei die höheren kognitiven Defizite. Die JG gibt im MS1 höhere depressive Symptome an. Vermutlich erfolgt auch durch SSD ein kognitiver Abbau, welcher kohärent zum depressiven Status sein könnte. Ein CI zeigt einen positiven Effekt auf depressive Symptome und leichte Verbesserung der kognitiven Fähigkeit auf.
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