Poster

  • Visual Abstract

The influence of cochlear implantation in the elderly using preoperative MoCA screening for mild cognitive impairment

Abstract

In Germany, around 14 million people suffer from presbycusis, according to the WHO; more than a third of people over 65 worldwide are affected.

Hearing loss often results in limited social participation, social withdrawal, isolation, and a negative impact on quality of life. The lack of acoustic stimuli and social interaction leads to the brain being under-challenged, resulting in an acceleration of cognitive decline and a drop in intellectual performance. In addition to an increased risk of dementia, an unfavorable influence on existing dementia is also described.

To ensure social participation, maintain the ability to communicate, and continue to provide the brain with acoustic input advances in minimally invasive procedures made it possible for older people to be fitted with a cochlear implant (CI). In our study, in addition to the change in speech comprehension (measured using the Freiburg Speech Test pre- and postoperatively), we analyzed the cognitive performance before treatment with CI using the MoCA test. All patients over 65 years of age should be included regardless of their results in the MoCA.

We have currently included 27 patients in our study who scored 23.89±5.12 points in the MoCA. Preoperative aided speech understanding in percent was 12.04±16.66 at 65dB SPL resp. 27.50±24.20 at 80dB SPL. Postoperatively 6-12 months after initial activation the speech understanding in percent rose to 39.29±21.35 at 65dB SPL resp. 59.25±18.53 at 80dB SPL. We found a significant correlation (p=0.04; r=0.43; n=25) between the MoCA score and speech understanding preoperatively for 80dB SPL. Additionally, we found a significant improvement in speech understanding by CI at 65dB SPL in the speech test (p<0.01; t=-3.89; n=19) as well as at 80 dB SPL (p<0.01; t=-4.21; n=19).

In Deutschland leiden nach Angaben der WHO etwa 14 Millionen Menschen an Altersschwerhörigkeit; weltweit ist mehr als ein Drittel der über 65-Jährigen durch diese eingeschränkt.

Ein Hörverlust führt häufig zu eingeschränkter sozialer Teilhabe, Isolation und einer Reduktion der Lebensqualität. Der Mangel an akustischen Reizen und sozialer Interaktion führt zu einer Unterforderung des Gehirns, was eine Beschleunigung des kognitiven Verfalls und einen Rückgang der intellektuellen Leistung zur Folge hat. Es wird auch ein ungünstiger Einfluss auf eine bestehende Demenz beschrieben.

Um diesem Entgegenzuwirken ist es dank Fortschritten auch für ältere Menschen möglich, ein Cochlea-Implantat (CI) zu erhalten. In unserer Studie haben wir neben der Veränderung des Sprachverständnisses (gemessen mit dem Freiburger Sprachtest prä- und postoperativ) auch die kognitiven Leistungen vor der CI-Versorgung in einer Screening-Studie mit dem MoCA-Test analysiert. Alle Patienten über 65 Jahre sollten unabhängig von ihren Ergebnissen im präoperativen MoCA-Test eingeschlossen werden.

Derzeit haben wir bereits 27 Patienten in unsere Studie aufgenommen, die im MoCA 23,89±5,12 Punkte erreichten. Das präoperativ unterstützte Sprachverstehen in Prozent betrug 12,04±16,66 bei 65dB SPL bzw. 27,50±24,20 bei 80dB SPL. Postoperativ 6-12 Monate nach der Erstaktivierung stieg das prozentuale Sprachverstehen auf 39,29±21,35 bei 65dB SPL bzw. 59,25±18,53 bei 80dB SPL. Wir fanden eine signifikante Korrelation (p=0,04; r=0,43; n=25) zwischen dem MoCA-Score und Sprachverstehen präoperativ bei 80dB SPL. Zusätzlich fanden wir eine signifikante Verbesserung des Sprachverstehens durch das CI im Sprachtest bei 65 dB SPL (p<0,01; t=-3,89; n=19) sowie bei 80 dB SPL (p<0,01; t=-4,21; n=19).

Die Autorinnen/Autoren geben an, dass kein Interessenskonflikt besteht.