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NSAID-ERD and disease burden among patients with chronic rhinosinusitis with nasal polyps in the AROMA registry

Abstract

Introduction: Patients with chronic rhinosinusitis with nasal polyps (CRSwNP) and coexisting non-steroidal anti-inflammatory−exacerbated respiratory disease (NSAID-ERD) have more severe CRSwNP and lower quality of life. This study characterizes CRSwNP patients with NSAID-ERD initiating dupilumab in real-world practice.

Methods: AROMA (NCT04959448) is a prospective global registry, recruiting adults with CRSwNP initiating dupilumab. Quality of life assessments included the 22‑item Sino-Nasal Outcome Test (SNOT-22; range 0–110) and total symptom score (TSS; 0–9).

Results: As of February 2023, the study had recruited 303 patients (mean [SD] SNOT-22 and TSS of 45.4 [22.2] and 5.4 [2.3], respectively). Among patients self-reporting history of NSAID-ERD (n=78), scores were 46.5 (21.5) and 5.7 (2.2), respectively. Mean (SD) age at NSAID-ERD diagnosis was 39.3 (11.8) years. Of the patients with previous surgery (n=187), 51 (27.3%) had NSAID-ERD. Among all patients with NSAID-ERD, 11 (14.1%) had undergone confirmatory aspirin challenge, 11 (14.1%) aspirin desensitization, and 15 (19.2%) reported adverse reaction to alcohol consumption.

Conclusion: A quarter of adults with CRSwNP initiating dupilumab in AROMA report having NSAID-ERD, many with high disease burden. However, most have not undergone aspirin challenge or desensitization to confirm their diagnosis.

Einleitung: Bei Patienten mit chronischer Rhinosinusitis mit Nasenpolypen (CRSwNP) und gleichzeitiger Aspirin-Intoleranz (non-steroidal anti-inflammatory exacerbated respiratory disease, NSAID-ERD) ist die CRSwNP schwerer und die Lebensqualität geringer. Diese Beobachtungsstudie beschreibt CRSwNP-Patienten mit NSAID-ERD unter Alltagsbedingungen, die eine Dupilumab-Behandlung beginnen.

Methode: AROMA (NCT04959448) ist ein prospektives globales Register, das Erwachsene mit CRSwNP zu Beginn ihrer Dupilumab-Behandlung aufnimmt. Zu Studienbeginn erfolgte eine Beurteilung der Lebensqualität mit dem SNOT-22 (Sino-Nasal Outcome Test, Spanne 0–110) und einem TSS (total symptom score, Spanne 0–9).

Ergebnisse: Bis Februar 2023 wurden 303 Patienten in das Register aufgenommen (mittlerer [SD] SNOT-22 und TSS von 45,4 [22,2] bzw. 5,4 [2,3]). Bei Patienten mit selbst berichteter NSAID-ERD in der Anamnese (n = 78) betrugen die Werte 46,5 (21,5) bzw. 5,7 (2.2). Das mittlere (SD) Alter bei NSAID-ERD-Diagnose lag bei 39,3 (11,8) Jahren. Von den voroperierten Patienten (n = 187) hatten 51 (27,3 %) NSAID-ERD. 11 (14,1 %) der Patienten mit NSAID-ERD hatten sich zur Bestätigung einer Aspirin-Exposition und 11 (14,1 %) einer Aspirin-Desensibilisierung unterzogen. 15 (19,2 %) berichteten über Nebenwirkungen bei Akoholkonsum.

Schlussfolgerung: Ein Viertel der Erwachsenen mit CRSwNP, die eine Dupilumab-Behandlung beginnen, gaben im Register AROMA an, NSAID-ERD zu haben, viele davon mit hoher Krankheitslast. Aber die meisten Patienten hatten sich keiner Aspirin-Exposition oder -Desensibilisierung zur Bestätigung der Diagnose unterzogen.

AB: AZ/GSK/Regeneron/Sanofi–clinical trial funding; GSK/Novartis/Sanofi/AZ–ad boards.

MD: AZ/GSK/Probionase Therapies/Sanofi–clinical trial funding; Probionase Therapies–Stock Shareholder; Regeneron–ad boards.

TL: GSK/Novartis/Regeneron/Sanofi–ad boards; Eli Lilly–consultant.

AW: AZ–ad board fees/research support; AZ/GSK/Optinose/Regeneron/Sanofi–speaker bureau; ALK-Abelló/Genentech/Sanofi–ad boards.

ED: AZ/GSK/Novartis/Sanofi–ad boards/speaker/honoraria.

AZ=AstraZeneca GSK=GlaxoSmithKline