Poster

  • Visual Abstract

First clinical experiences with a new device for the removal of cochlear schwannoma

Abstract

Background:

In most of the cases intra-labyrinthine schwannoma (ILS) occur in patients with unilateral hearing deterioration or neurofibromatosis typ II (NF II). The pattern of localization of these tumors is various but affects mostly the cochlea. Extirpation of the ILS, if hidden by the cochlea modiolus, is difficult. Therefore, a tissue removal device (TRD) was designed and tested in temporal bones. Principle of handling of the new device is a pushing and pipe cleaner handling inside the cochlea. The aim of this present study was to describe the first in vivo experience with the newly developed TRD for the removal of cochlear schwannoma.

Methods:

In all patients the TRD was used for the tumor removal of ILS in combination with a cochlea implantation. The access was performed about a posterior tympanotomy, enlarged round window approach and an additional second turn access. The device was inserted and extracted gradually from the second turn access until the rings were visible in the second turn access. By a pushing and pipe cleaner handling the tumors were removed. An MRI control was performed on the day postoperatively with a T1 GAD sequence.

Results:

Tumor removal with the TRD was performed in a 15 min procedure. MRI control confirmed a complete removal on the postoperative day in all cases.

Conclusion:

In vivo handling of the device confirmed a straight forward handling for tumor removal. MRI scanning showed a complete removal of the tumor by the TRD.

Hintergrund:

In den meisten Fällen treten intra-labyrinthine Schwannome (ILS) bei Patienten mit einseitigem Hörverlust sowie Verschlechterung des Gehörs oder Neurofibromatose Typ II (NF II) auf. Das Lokalisationsmuster dieser Tumore ist variabel, betrifft aber meist die Cochlea. Die Exstirpation des ILS ist schwierig, wenn er durch den Modiolus verdeckt wird. Daher wurde eine Elektrode zur Gewebeentfernung (TRD) entwickelt und im Felsenbeinversuch getestet. Das Prinzip der Handhabung der neuen Elektrode ist eine schiebende und pfeifenputzer- ähnliche Handhabung innerhalb der Cochlea. Das Ziel der vorliegenden Studie war es, die ersten in vivo Erfahrungen mit dem neu entwickelten TRD für die Entfernung von Cochlea-Schwannomen zu beschreiben.

Methoden:

Bei allen Patienten wurde der TRD zur Tumorentfernung von ILS in Kombination mit einer Cochlea Implantation verwandt. Der Zugang erfolgte über eine posteriore Tympanotomie, einem erweiterten Rund- Fensterzugang und einem zusätzlichen zweiten Zugang zur zweiten Windung. Das TRD wurde inseriert und schrittweise aus dem zweiten Zugang gezogen, bis die Ringe der Elektrode sichtbar wurden. Durch eine schiebende und pfeifenputzer- ähnliche Manipulation wurden die Tumoren entfernt. Eine MRI-Kontrolle wurde am Tag postoperativ mit einer T1-GAD-Sequenz durchgeführt.

Ergebnisse:

Die Tumorentfernung mit der TRD erfolgte in einer 15-minütigen Prozedur. Die MRT-Kontrolle bestätigte in allen Fällen eine vollständige Entfernung am am postoperativen Tag in beiden Fällen.

Schlussfolgerung:

Die In-vivo-Handhabung des TRD bestätigte eine unkomplizierte Handhabung zur Tumorentfernung. Der MRT-Kontrolle zeigte eine vollständige Entfernung.

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