Back
  • ePoster
  • P 029

Fusionsanalyse in Standalone Lateral Lumbar Interbody Fusion – 3D-gedruckte Titan versus Polyetheretherketone (PEEK) cages

Appointment

Date:
Time:
Talk time:
Discussion time:
Location / Stream:
Beta 9

Poster

Fusionsanalyse in Standalone Lateral Lumbar Interbody Fusion – 3D-gedruckte Titan versus Polyetheretherketone (PEEK) cages

Session

Authors

Dominik Adl Amini (New York City, NY, US; Berlin), Manuel Moser (New York City, NY, US), Lisa Oezel (New York City, NY, US; Düsseldorf), Jennifer Shue (New York City, NY, US), Matthias Pumberger (Berlin), Andrew A. Sama (New York City, NY, US), Frank P. Cammisa (New York City, NY, US), Federico P. Girardi (New York City, NY, US), Alexander P. Hughes (New York City, NY, US)

Abstract

Abstract-Text deutsch

Fragestellung:


Vergleich der Fusion an zwei unabhängigen Zeitpunkten (früh und spät) zwischen 3D-gedruckten Titan (Ti) und Polyetheretherketone (PEEK) cages in Patienten, die mittels Standalone Lateral Lumbar Interbody Fusion (SA-LLIF) behandelt wurden. Wir nahmen an, das 3D-gedruckte Ti cages ein höhere Fusionsrate zu einem früheren Zeitpunkt zeigten im Vergleich zu PEEK cages.


 


Methode:


Eine retrospektive Studie mit Patienten, die sich zwischen 11/2016 und 01/2020 einer SA-LLIF mit 3D-gedruckten Ti und PEEK cages an einem Wirbelsäulenzentrum unterzogen, wurde erstellt. Die Fusion wurde für jedes behandelte Level mit multiplaner computed tomography (CT) Rekonstruktion ausgewertet. Die Anwesenheit von kontinuierlich verbundenen Knochenspangen um den Cage oder vollständig durchbautem Knochen in der Cagemitte wurde als Fuison betrachtet.  


 


Resultate:


In Summe wurden 91 Patienten (136 Level) in der finalen Analyse inkludiert. 49 Patienten (72 Level) befanden sich in der frühen Gruppe und 42 Patienten (64 Level) in der späten Gruppe. CT Scans wurden im Durchschnitt nach 8.2±1.8 Monaten postoperativ für die frühe Gruppe und 18.9±7.7 Monaten postoperativ für die späte Gruppe durchgeführt. In der frühen Gruppe war die Fusion significant höher für 3D-gedruckte Ti cages im Vergleich zu PEEK cages (95.8% versus 62.5%; p=0.002), wohingegen in der späten Gruppe kein signifikanter Unterschied gezeigt werden konnte (94.7% versus 80.0%; p=0.756).


 


Zusammenfassung:


In SA-LLIF zeigten 3D-gedruckte Ti cages eine signifikant höhere Fusionsrate zu einem früher Zeitpunkt postoperativ im Vergleich zu PEEK cages. Nichtsdestotrotz konnte in der späten Gruppe kein Unterscheid in Bezug auf die Fusion zwischen 3D-gedrucketen Ti und PEEK cages gezeigt werden. Dies stutzt die Vermutung, dass 3D-gedruckte Ti cages mit einer porösen Architektur osteokonduktiver sind, als PEEK cages und dazu tendieren zu einem früheren Zeitpunkt zu fusionieren.

Abstract-Text englisch

Objective:


Compare fusion at two independent timepoints (early and late) between 3D-printed Titanium (Ti) and Polyetheretherketone (PEEK) cages in patients undergoing standalone lateral lumbar interbody fusion (SA-LLIF). We hypothesized that 3D-printed Ti cages show higher fusion rates at an early timepoint compared to PEEK.


Methods: 


A retrospective study of patients undergoing SA-LLIF with 3D-printed Ti cages and PEEK cages between 11/2016 and 01/2020 at a single academic institution was done. Fusion was assessed for each treated level using multiplanar reconstructed computed tomography (CT) scans. Presence of fully bridged interbody trabecular bone or continuous bone centered in the cage was considered as fusion.


Results:


In total, 91 patients (136 levels) were included in the final analysis, 49 patients (72 levels) in the early group and 42 patients (64 levels) in the late group. CT scans were performed on average 8.2±1.8 months postoperatively for the early group and 18.9±7.7 months for the late group. In the early group, fusion was significantly higher for 3D-printed Ti cages compared to PEEK cages (95.8% versus 62.5%; p=0.002), whereas in the late group no significant difference was seen (94.7% versus 80.0%; p=0.756).


Conclusions:


In SA-LLIF, porous 3D-printed Ti cages showed significantly higher fusion rates at an early timepoint compared to PEEK. However, the difference in fusion rates between 3D-printed Ti cages and PEEK cages was found not to be significantly different at a later timepoint in another patient group. This might support the assumption that 3D-printed Ti cages with a porous architecture are more osteoconductive compared to PEEK and tend to fuse earlier.

  • © Conventus Congressmanagement & Marketing GmbH