• Freier Vortrag

Descriptive analysis of fine needle aspiration cytology of the major salivary glands in the head and neck region

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  • Speicheldrüsen / N. facialis
    • Speicheldrüse

Abstract

Introduction: Fine needle aspiration (FNA) of a tumor is an important preoperative method used for cytological sampling in practice. Due to its easy application, cost-effectiveness, crucial diagnostic value, and minimal complications, it can be applied as a diagnostic standard for salivary gland tumors in ENT clinics. Its greatest benefit lies in differentiating between malignant and benign findings to guide treatment decisions.

Methods: This project is a retrospective data analysis of 1918 cytological findings from FNAs conducted between September 2011 and September 2022 at the University Hospital of Cologne. Data such as Patient age, gender, site of puncture, number of slides, pathologist's experience, and the Milan Classification (MSRSGC) from 2015 were collected and analyzed.

Results: The Avarage Age of the Patients was 58.8, 46% of the patients were female. 92% of the FNAs were from the parotid gland, while 8% were taken from the submandibular gland. On average, 3,3 (SD 5.56) smears per patient were taken and examined. The distribution of sites was 1:1 (50.7% vs. 49.3%). The Milan classification was distributed as follows: I 27%, II 20%, III 13%, IVA 34%, IVB 4%, V 3%, VI 4%.

Conclusion: The present analysis is one of the largest studies on FNA of space-occupying lesions in the major salivary glands of the head. In approximately a quarter of the punctures, a diagnosis is not possible. The results following the evaluation of the Milan Classification show that in almost half of the cases (Milan Classification > III), operative histological confirmation and simultaneous operative repair are possible.

Einleitung: Die Feinnadelpunktion (FNP) einer Raumforderung ist eine wichtige präoperative Methode, die zur zytologischen Probegewinnung in der Praxis angewandt wird. Wegen ihrer einfachen Anwendung, günstigen Kosten, entscheidenden Aussagekraft und geringen Komplikationen kann sie als ein diagnostischer Standard für Speicheldrüsentumoren an HNO Kliniken angewendet werden. Ihr größter Nutzen besteht in der Differenzierung zwischen malignen und benignen Befunden, um dabei wegweisende Therapieentscheidungen zu treffen.
Methoden: Dieses Projekt ist eine retrospektive Datenanalyse von 1918 zytologische Befunde der FNP, die zwischen September 2011 und September 2022 stattgefunden haben, an der Uniklinik Köln. Alter, Geschlecht des Patienten, Lokalisation der Punktion, Anzahl der Objektträger, Erfahrungsgrad des Pathologen und die und die die Milan-Klassifikation (MSRSGC) von 2015 wurden erfasst.
Ergebnisse: das durchschnittliche Alter der Patienten war 58.8, 46% der Patienten waren weiblich. 92% der FNPs stammten aus der Gl. parotidea, während 8% aus der Gl. submandibularis entnommen wurden. Im Mittel wurden 3.3 (SD 5,56) Ausstriche pro Patient entnommen und untersucht. Die Seitenverteilung war 1:1 (50,7% vs. 49,3%). Die Mailandklassifikation war wie folgt verteilt: I 27%, II 20%, III 13%, IVA 34%, IVB 4%, V 3%, VI 4%.
Schlussfolgerung: Vorliegende Analyse ist eine der größen Studien zur FNP von Raumforderungen der großen Kopfspeicheldrüsen. In etwa einem Viertel der Punktionen ist eine Diagnose nicht möglich. Die Ergebnisse nach Auswerteung der Milan-Klassifikation zeigen, dass in knapp der Hälfte der Fälle (Milan-Klassifikaion>III) eine operative Histologiesicherung und eine einzeitige operative Sanierung möglich ist.

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