Poster

  • Visual Abstract

Objective olfactometry in corona-induced Hyposmia

Abstract

In addition to the warning function of smoke or spoiled food, the sense of smell enables retronasal smelling and potentiates tasting. An intact sense of smell helps us perceive the environment. The sense of smell is used to perceive pleasure and plays a role in choosing a partner. In addition to the subjective diagnostics of the SDI32 and taste tests, the sense of smell can be objectively validated using olfactory evoked potentials. With objective olfactometry, ERPs can be derived from the EEG and neocortical stimulus transmission can be demonstrated. This is done through the nasal application of PEA (phenylethyl alcohol). As a control stimulus CO² for trigemnius stimulation. Electrodes in Fp2, Fz, Cz, Pz, C3, C4. To classify the ability to smell, an MRI with volumetry of the olfactory bulb is useful in order to correlate the anatomical conditions. The 32-year-old patient presented here complains of hyposmia after Corona. The anosmia improved to hyposmia within 6 months. The sense of taste is unimpaired when eating consciously. There is no trauma to the nose. SDI32: 19.25 with S:1.25, D:9 and I:9 Bulb volume right 48.3mm³, left 34.7mm³, total 83mm³ Clinically endonasal no sinonasal cause Subjective hyposmia with reduced SDI32, weak ERPs in objective olfactometry and reduced bulb volume on the left with normosmic bulb volume on the right. The subjective hyposmia could be objectified. An improvement within 6 months, even without any therapy, can be explained by the neuroregeneration of the Fila Olfactoria at intervals of 4-5 months. Conscious smell training and neuroregeneration with vitamin A and Omega3 promote the recovery of normosmia.

Neben der Warnfunktion vor Rauch, oder verdorbenen Speisen, ermöglicht der Geruchssinn das retronasale Riechen und potenziert das Schmecken. Ein intakter Geruchssinn dient der Wahrnehmung der Umwelt. Der Geruchssinn dient der Genusswahrnehmung und spielt eine Rolle bei der Partnerwahl.
Neben der subjektiven Diagnostik des SDI32 und Schmecktests, kann der Geruchssinn mittels olfaktorisch evozierter Potenziale objektiv validiert werden. Bei der objektiven Olfaktometrie können im EEG ERPs abgeleitet und eine neokortikale Reizweiterleitung nachgewiesen werden. Dies geschieht durch die nasale Applikation von PEA (Phenylethylalkohol). Als Kontrollstimulus CO² zur Trigemniusreizung. Elektroden in Fp2, Fz, Cz, Pz, C3, C4. Zur Einordnung des Riechvermögens ist eine MRT mit Volumetrie des Bulbus Olfaktorius sinnvoll, um die anatomischen Gegebenheiten zu korrelieren.
Die hier vorgestellte 32 jährige Patientin beklagt eine Hyposmie nach Corona. Die Anosmie habe sich binnen 6 Monaten zur Hyposmie gebessert. Der Geschmackssinn sei bei bewusster Nahrungsaufnahme unbeeinträchtigt. Es bestehe kein Trauma der Nase.
SDI32: 19,25 mit S:1,25, D:9 und I:9
Bulbusvolumen rechts 48,3mm³, links 34,7mm³, gesamt 83mm³
Klinisch endonasal keine sinunasale Ursache
Subjektive Hyposmie bei vermindertem SDI32, schwachen ERPs in der objektiven Olfaktometrie und reduziertem Bulbusvolumen links bei normosmischem Bulbusvolumen rechts
Die subjektive Hyposmie konnte objektiviert werden. Eine Verbesserung binnen 6 Monaten auch ohne erfolgte Therapie, kann mit der Neuroregeneration der Fila Olfaktoria im Intervall von 4-5 Monaten erklärt werden. -Bewusstes Riechtraining und Neuroregeneration mit Vitamin-A und Omega3, fördern die Rückerlangung einer Normosmie.

Die Autorinnen/Autoren geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.