Introduction
The s-called hidden helix means that the helix is not visible in the frontal view at least in its middle part. It is a relatively striking malformation of the auricle. It can be congenital, posttraumatic or iatrogenic due to an overcorrected antihelical fold.
Patients and methods
We have measured more than 1000 auricle and determined their projection. Also we have performed various measurements of the relief.
For the correction of the hidden helix we have used and modified various techniques.
Results
The average difference of the projection of the helix and antihelix is about 2 ± 1 mm.
The hidden helix can be classified into a real and a pseudo hidden helix, the latter one being due to a hyperplasia of the conchal cavum or antihelix.
With clinical examples we will demonstrate the various malforms and their treatment.
Conclusion
Because there is not "only one form" of protruding ears and the maximum projection can be due to the antihelix or the helix, different surgical techniques adapted to the individual case are necessary.
Einleitung
Die sog. "Hidden Helix", d.h. die von frontal nicht sichtbare Helixkante, ist eine auffällige Fehlform des Ohrmuschelreliefs. Sie kann kongenital, seltener posttraumatisch und relativ häufig iatrogen nach einer überkorrigierten Anthelixplastik auftreten.
Patienten und Methoden
Wir haben über 1000 Ohrmuscheln digital vermessen und deren Projektion bestimmt.
Außerdem haben wir verschiedene anthropometrische Messungen zur Reliefanalyse der Ohrmuschel durchgeführt.
Zur speziellen Korrektur der Hidden Helix haben wir verschiedene Techniken eingesetzt und z.T. modifiziert.
Ergebnisse
Die normale Differenz der Projektion von Anthelix und Helix im mittleren Ohrmuscheldrittel beträgt etwa 2 ± 1 mm.
Die Hidden Helix lässt sich in eine echte und in eine Pseudoform bei Cavumhyperplasie und Anthelixhyperplasie differenzieren.
Anhand von Fallbeispielen werden die verschiedenen Fehlformen und deren chirurgische Therapie dargestellt.
Fazit
Da es nicht "die eine Form" der abstehenden Ohrmuschel gibt und die maximale Projektion sowohl von der Anthelix als auch der Helix gebildet werden kann ist eine differenzierte chirurgische Therapie erforderlich.
Die Autorinnen/Autoren geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.