Markus Wirth (München), Ulrike Heller (Tübingen), Anne Ruck (München), Franziska von Meyer (München), Barbara Wollenberg (München), Hubert Löwenheim (Tübingen), Stephan Wolpert (Tübingen)
Introduction:
Vestibular vertigo is one of the most common causes of incapacity for work. The DiGA Vertidisan (Digitineers) enables the digital application of a therapeutic training program for patients with vestibular vertigo. The DiGA mainly includes (i) ABEV exercises (adaptive balance movements, eye-movements and visual stimulation), (ii) health education (HE) and (iii) CBT interventions (cognitive behavioral therapy) together with progressive muscle relaxation (PMS according to Jacobson) and autogenic training (AT).
Materials and methods
A randomized, prospective, group-controlled clinical trial (GEVE I-study) with 212 patients was conducted to investigate the clinical efficacy. The experimental group used Vertidisan, the control group received physiotherapy. Dizziness intensity was measured using the German version of the validated Vertigo Subscale VSS-sf-VER. The primary variable was defined as the difference between the T0 to T3 score changes of the app group and the control group in the Vss-sf-VER.
Results
In the DiGA-ITT group, there was a statistically significant reduction in the VSS-sf-VER score from baseline to week 12 with an average of -68.9% (-13.05 score points). In comparison, the physiotherapy-ITT group showed a considerably lower reduction of -14.8% (-1.94 score points). The confirmatory intergroup comparison revealed a mean treatment difference (LS mean) between the DiGA group and the physiotherapy group of -8.3 score points (CI: -9.9; -6.6, p<0.0001).
Conclusion
The results indicate a superiority of DiGA Vertidisan over conventional physiotherapy in the treatment of vestibular vertigo.
Einleitung:
Vestibularer Schwindel gehört zu den häufigsten Ursachen für Arbeitsunfähigkeit. Die DiGA Vertidisan (Firma Digitineers) ermöglicht die digitale Anwendung eines therapeutischen Trainingsprogramms für Patienten mit vestibulärem Schwindel. Die DiGA beinhaltet überwiegend (i) ABEV-Übungen (adaptive Balance movements, Eye-movements and Visual stimulation), (ii) Gesundheitserziehung (HE) und (iii) CBT-Interventionen (cognitive behavioral therapy) zusammen mit progressiver Muskelentspannung (PMS nach Jacobson) und autogenem Training (AT).
Materialien und Methoden
Zur Untersuchung der Wirksamkeit wurde eine randomisierte, prospektive, gruppenkontrollierte klinische Studie (GEVE I-Studie) mit 212 Patienten durchgeführt. Die experimentelle Gruppe verwendete Vertidisan, die Kontrollgruppe erhielt Physiotherapie. Die Schwindelintensität wurde anhand der deutschen Version der validierten Vertigo Subscale VSS-sf-VER gemessen. Als primäre Variable wurde der Unterschied zwischen den T0- bis T3-Scoreveränderungen der App- und der Kontroll-Gruppe im Vss-sf-VER definiert.
Ergebnisse
In der DiGA-ITT-Gruppe trat eine statistisch signifikante Reduktion des VSS-sf-VER-Scores vom Ausgangswert bis zur Woche 12 mit einem Durchschnitt von -68,9 % (-13,05 Score-Punkte) auf. Im Vergleich dazu zeigte die Physiotherapie-ITT-Gruppe eine erheblich geringere Reduktion von -14,8% (-1,94 Score-Punkte). Der konfirmatorische Intergruppenvergleich ergab einen mittleren Behandlungsunterschied (LS-Mittelwert) zwischen der DiGA-Gruppe und der Physiotherapie-Gruppe von -8,3 Scorepunkten (KI: -9,9; -6,6, p<0.0001).
Schlussfolgerung
Die Ergebnisse weisen auf eine Überlegenheit der DiGA Vertidisan gegenüber konventioneller Physiotherapie bei der Behandlung vestibulären Schwindels hin.
Die Autorinnen/Autoren geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
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