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The submental arterial island flap for reconstruction in oropharyngeal carcinoma

Termin

Datum:
Zeit:
Redezeit:
Diskussionszeit:
Ort / Stream:
Saal Ruhr

Session

Interdisciplinary Plastic and Reconstructive Surgery of HNSCC

Themen

  • Kopf-Hals-Onkologie
    • Tumorchirurgie / funktionell rekonstruktive Chirurgie

Mitwirkende

Thomas Gehrke (Würzburg), Agmal Scherzad (Würzburg), Stephan Hackenberg (Würzburg), Matthias Scheich (Würzburg)

Abstract

Introduction: Due to already extended tumor size at the time of first diagnosis, many oropharyngeal carcinomas (OPSCC) undergoing surgical resection require reconstruction. Besides the radial forearm flap, which is the most widely used flap for this indication, several pedicled flaps pose an alternative for reconstruction. In the present study we display early data on functional and oncologic outcomes of patients with OPSCC receiving a reconstruction with a submental arterial island flap.

Methods: 10 patients with OPSCC received transoral surgical tumor resection and reconstruction with a pedicled submental arterial island flap. Besides postoperative complications, surgical margins and oncological outcome several functional parameters, like dependency on feeding tube, percentage of oral intake and a phoniatric swallowing examination were investigated.

Results: No positive surgical margins resulted in the tumor resection and subsequent reconstruction. Extent of complete time in anesthesia was significantly lower than in comparable patients receiving a radial forearm flap. Loss of flap with need for another surgery occured in 1 patient, while a cervical wound healing disorder was found in another patient due to stiffness of the neck closure. 90% of the patients had complete oral intake prior to adjuvant therapy, and 80% 3 months after radiation. In the short follow-up until now, no recurrence took place in this cohort.

Conclusion: The submental arterial island flap is a good alternative for reconstruction of defects after surgery of OPSCC. Due to the reduced surgical time compared to free flaps, it may especially be a good alternative for elderly or frail patients in reducing anesthesia-related complications

Einleitung: Chirurgisch therapierte Oropharynxkarzinome benötigen in vielen Fällen eine rekonstruktive Defektdeckung. Neben dem hierfür am weitesten verbreiteten Radialistransplantat stehen auch gestielte Transplantate zur Verfügung. In dieser Studie sollen erste Ergebnisse einer Defektrekonstruktion bei Oropharynxkarzinomen mit einem submentalen Arterieninseltransplantat aus onkologischer und funktioneller Sicht dargestellt werden.

Methoden: 10 Patienten mit Oropharynxkarzinom erhielten eine transorale Tumorresektion mit gleichzeitiger Defektrekonstruktion durch ein submentales Arterieninseltransplantat. Neben postoperativen Komplikationen, Resektionsstatus und onkologischem Outcome wurden die Abhängigkeit von der PEG und der Grad der oralen Ernährung bewertet.

Ergebnisse: In allen Fällen gelang eine R0 Resektion. Die Dauer der Operation war im Gegensatz zu einer vergleichbaren Resektion mit Deckung durch ein Radialistransplantat um etwa 1,5-2 Stunden geringer. Bei einem Patient kam es zu einem Transplantatuntergang, was eine erneute Operation notwendig machte, bei einer Patientin fand sich eine zervikale Wundheilungsstörung aufgrund der Hautspannung nach primärem Verschluss des Hebedefektes. 9 von 10 Patienten konnten sich vor Beginn der adjuvanten Bestrahlung vollständig oral ernähren. 3 Monate nach Abschluss der Bestrahlung war dies bei 80 % der Patienten möglich. Bei aktuell nur kurzem Follow-up von median 6 Monaten traten bis jetzt keine Rezidive auf.

Fazit: Das submentale Arterieninseltransplantat stellt eine gute Alternative für die Defektrekonstruktion nach Resektion von Oropharynxkarzinomen dar. Insbesondere für ältere und vorerkrankte Patienten kann die Reduktion der Narkosedauer im Vergleich zu mikrovaskulär-anastomosierten Transplantaten von Vorteil sein.

Die Autorinnen/Autoren geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

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