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Effect of prophylactic HPV-vaccination (Gardasil®) on recurrent respiratory papillomatosis

Termin

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Saal Ruhr

Session

Laryngotracheal Diseases

Themen

  • Kopf-Hals-Onkologie
    • HPV

Mitwirkende

Jennifer Sieg (Kiel), Asita Fazel (Kiel), Elgar Susanne Quabius (Kiel), Astrid Dempfle (Kiel), Markus Hoffmann (Kiel)

Abstract

Introduction Since 2007, the Standing Committee on Vaccination (STIKO) has recommended prophylactic vaccination to prevent human papillomavirus (HPV) infection. Possible therapeutic benefits are discussed. In this study, the effect of vaccination on the course of recurrent respiratory papillomatosis (RRP) is examined.

Methods Files of 63 RRP patients (21 females, 43 males) treated at the Kiel ENT Clinic from 2008 to 2021 were retrospectively reviewed. The burden of disease was defined by ablations per year and the summed anatomical Derkay score related to the treatment period in years (DerkaySumme).

Results 18/63 patients (28.6%; 10 females, 8 males) were vaccinated against HPV. All vaccination time points were available in 10 patients (55.6%). Considering vaccination data with the maximum observation period for each patient, ablations per year significantly decreased from a median of 1.72 to 0.33 (p < 0.01; n = 11). The DerkaySumme also significantly decreased from a median of 5.17 to 3.04 (n = 9; p < 0.05). Among the unvaccinated (n = 14), ablations per year in the second half of the disease (M = 0.5; Mdn = 0.31) were comparable to those in the first half (M = 0.5; Mdn = 0.29; p > 0.05).

Discussion HPV vaccination in RRP is significantly associated with a reduction in disease burden, demonstrated by decreased ablations and reduced tumor spread, as measured by the anatomical Derkay score. This should be further examined in larger groups to determine whether HPV vaccination for RRP should be standardized as a therapeutic option, even in the early stages. In addition, the therapeutic effect of vaccination should be investigated for other HPV-associated lesions.

Einleitung Seit 2007 empfiehlt die ständige Impfkommission (STIKO) eine prophylaktische Impfung zur Verhinderung einer Infektion mit humanen Papillomviren (HPV). Ein möglicher therapeutischer Nutzen wird diskutiert. In dieser Untersuchung wird der Effekt der Impfung auf den Verlauf der rezidivierenden respiratorische Papillomatose (RRP) betrachtet.

Methoden Akten von 63 RRP-Patienten (21 Frauen, 43 Männer), die von 2008 bis 2021 an der Kieler HNO-Klinik behandelt worden sind, wurden retrospektiv ausgewertet. Die Krankheitslast wurde definiert durch Abtragungen/Jahr sowie dem aufsummierten anatomischen Derkay-Score bezogen auf den Behandlungszeitraum in Jahren (DerkaySumme).

Ergebnisse 18/63 Patienten (28,6 %; 10 Frauen, 8 Männer) waren gegen HPV geimpft. Bei 10 Patienten (55,6 %) lagen alle Impfzeitpunkte vor. Betrachtet man für jeden Patienten die Daten der Impfung mit maximalem Beobachtungszeitraum, sinken Abtragungen/Jahr im Median von 1,72 auf 0,33 statistisch signifikant (p < 0,01; n = 11). Der DerkaySumme sinkt im Median von 5,17 auf 3,04 statistisch signifikant (n = 9; p < 0,05). Bei Ungeimpften (n = 14) sind die Abtragungen/Jahr in der zweiten Hälfte der Erkrankung (M = 0,5; Mdn = 0,31) vergleichbar zur ersten Hälfte (M = 0,5; Mdn = 0,29; p > 0,05).

Diskussion Eine HPV-Impfung bei RRP ist signifikant assoziiert mit der Reduktion der Krankheitslast im Sinne verringerter Abtragungen sowie geringerer Tumorausdehnung, objektiviert durch den anatomischen Derkay-Score. Dies sollte in größeren Gruppen überprüft werden, um zu erkennen, ob eine HPV-Impfung bei RRP bereits im frühen Stadium als therapeutische Option standardisiert Anwendung finden sollte. Zusätzlich sollte der therapeutische Effekt der Impfung auch für andere HPV-assoziierte Läsionen untersucht werden.

Die Autorinnen/Autoren geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

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