A 52 years old, homosexuell patient described dysphagia and dyspnea without a laryngeal stridor.
Examination: There was an exophytic, redish tumor of the lateral wall of the hypopharynx. The mobility of the vocal chords was not impaired. The glottic lumen was subtotaly obstructed by the tumor. A CT scan of the neck and a panendoscopy with an excision biopsy were performed. A Kaposi's sarcoma was diagnosed.
Procedure: Blood test were performed, which resulted in the diagnosis of an HIV-infection. Additionally a x-ray of the thorax and an ultrasound of the abdomen were performed. Our colleagues from the departement of immunology started an antiviral medication. Right now, the patient is free of symptoms and has no sign of a recurrent sarcoma.
Conclusion: A hypopharyngeal Kaposi's sarcoma is rare, but should be considered as a differential diagnosis of hypopharyngeal tumours. The definitive therapy of this illness is not a surgical one but a sufficient antiviral medication.
Ein 52-jähriger, homosexueller Patient stellte sich mit seit vier Monaten bestehender Dysphagie und Dyspnoe ohne Stridor vor. Eine weitere Symptomatik bestand nicht.
Befund: Klinisch imponierte eine rötliche, exophytische Raumforderung des rechten Hypopharynseitenwand. Die Stimmlippenbeweglichkeit war nicht eingeschränkt. Das laryngeale Lumen war subtotat verlegt. Es erfolgte eine CT Bildgebung des Halses und eine Panendoskopie mit Exzisionbiopsie.
Hierbei ergab sich ein Kaposisarkom.
Procedere: Es erfolgte eine weiterführende serologische Diagnostik des Patienten. Hieraus erfolgte die Erstdiagnose einer HIV-Infektion.
Es erfolgte eine weitere Bildgebung mittels Röntgenthorax und Sonographie des Abdomens. Durch die Kollegen der Immunologie wurde eine antivirale Therapie eingeleitet. Hierunter ist der Patient aktuell beschwerdefrei, es zeigte sich bislang kein Rezidiv.
Fazit: Eine Manifestation eines Kaposi-Sarkoms im Hypopharynx ist selten, sollte jedoch differentialdiagnostisch bei entsprechender Anamnese berücksichtigt werden. Die adäquate Therapie liegt nicht in der operativen Sanierung, sondern einer suffizienten antiviralen Medikation.
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