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Analysis of the progression-free survival rate of patients with high-risk HPV DNA-positive oropharyngeal carcinomas depending on the detected HPV type

Abstract

Background

Worldwide epidemiological studies show that a total of 16 different high-risk HPV types are associated with HPV-induced carcinogenesis [1]. To date, however, it is unclear whether there are differences in prognosis for patients with HPV-DNA-positive oropharyngeal carcinomas (OSCC) depending on the high-risk HPV type detected.

Material and methods

A total of 83 patients with high-risk HPV DNA-positive OSCC were included in our retrospective study. All patients were treated in the ENT clinic at the University Hospital of Münster between 11/2018 and 10/2023 with a primarily curative therapy goal. The HPV-specific DNA was extracted from the tumor tissue and typed using a multiplex polymerase chain reaction (HPVType 3.5 LCD array kit, Chipron GmbH, Berlin). Progression-free survival (PFS) was calculated using the Kaplan-Meier method and the log-rank test.

Results

HPV type 16 was detected in the absolute majority of HPV DNA-positive OSCC (85.5% (n=71)). Type 33 was diagnosed in 4.8% (n=4), types 58 and 18 in 2.4% (n=2), and HPV types 31, 35, 56 and 73 were detected in 1.2% (n=1) cases. However, patients with HPV type 16 positive OSSC showed a 44.4% better 2-year PFS compared to patients in whom another HPV type was detected (77,8% vs. 33.4%), however in the observed period without statistical significance (p=0.20).

Conclusion

HPV DNA-positive OSCC with detection of HPV type 16 appears to be associated with better PFS compared to HPV DNA-positive OSCC in which another high-risk HPV type was detected. However, a longer observation period is still necessary in order to be able to make sufficient statements regarding statistical significance.

[1] Li Y, Xu C. Human Papillomavirus-Related Cancers. Adv Exp Med Biol. 2017;1018:23-34.

Hintergrund

Weltweite epidemiologische Studien zeigen, dass insgesamt 16 verschiedene high-risk-HPV-Typen mit HPV-induzierter Karzinogenese in Verbindung gebracht werden [1].

Material und Methoden

In unsere Untersuchung wurden 83 Patienten mit high-risk-HPV-DNA-positiven OSCC eingeschlossen. Alle Patienten wurden in der HNO-Klinik am Universitätsklinikum Münster im Zeitraum von 11/2018 bis 10/2023 behandelt. Aus dem Tumorgewebe wurde die HPV-spezifische DNA mittels Multiplex Polymerase Kettenreaktion extrahiert und typisiert (HPVType 3.5 LCD-Array-Kit, Chipron GmbH, Berlin). Die Berechnung des progressionsfreien Überlebens (PFÜ) erfolgte mittels der Kaplan-Meier-Methode und des Log-Rank-Tests.

Ergebnisse

Bei absoluter Mehrheit der HPV-DNA-positiven OSCC (85,5% (n=71)) wurde der HPV-Typ 16 nachgewiesen. Bei 4,8% (n=4) wurde Typ 33, bei jeweils 2,4% (n=2) Typ 58 und Typ 18, sowie jeweils bei 1,2% (n=1) HPV-Typen 31, 35, 56 und 73 in Tumorbiopsien nachgewiesen. Patienten mit HPV-Typ 16 positivem OSSC zeigten ein um 44,4% besseres 2-Jahres PFÜ im Vergleich zu Patienten, bei den ein anderer high-risk-HPV-Typ im Tumorgewebe nachgewiesen wurde (77,8% vs. 33,4%), jedoch in dem beobachteten Zeitraum ohne statistische Signifikanz (p=0,20).

Schlussfolgerung

Ein HPV-DNA-positives OSCC mit Nachweis von HPV-Typ 16 scheint mit einem besseren PFÜ assoziiert zu sein im Vergleich zu OSCC, bei den ein anderer high-risk-HPV-Typ nachgewiesen wurde. Ein längerer Beobachtungszeitraum ist jedoch noch notwendig, um eine ausreichende Aussage bezüglich der statistischen Signifikanz treffen zu können.

[1] Li Y, Xu C. Human Papillomavirus-Related Cancers. Adv Exp Med Biol. 2017;1018:23-34.

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