Raphaela Gräßle (Neuruppin), Iris Piwonski (Berlin), Achim Franzen (Neuruppin), Heidi Olze (Berlin), Cora Husemann (Berlin), Michael Hummel (Berlin), Ulrike Erben (Neuruppin), Annekatrin Coordes (Neuruppin; Berlin)
Under the 8th edition of the TNM classification, in addition to HPV status, extracapsular growth (ECS) plays an important role in the classification of the UICC stage of oropharyngeal carcinomas. Both factors could be associated with different mutation profiles. Therefore, the aim of this study was to identify genetic markers for ECS and to identify differences between HPV-positive and HPV-negative patients.
We sequenced 99 samples of operable oropharyngeal carcinomas using targeted next-generation sequencing and determined the HPV status. Clinical data including tobacco and alcohol consumption, UICC stage, ECS and overall survival (OS) were analyzed retrospectively.
The study included 55 HPV-positive and 44 HPV-negative patients. The groups differed significantly in the distribution of gender (p=0.006), alcohol consumption (p=0.001), UICC stage (p<0.001), TP53 mutation (p<0.001) and tended to differ in FGFR3 (p=0.068). Predictors of survival were young age at initial diagnosis (p=0.026), no invasion of the vein (p=0.048) or perineural region (p=0.008), a small primary tumor (p<0.001), no ECS (p=0.026) and potentially the absence of a TP53 mutation (p=0.088). Grading (p=0.031) and the presence of a residual tumor after surgery (R1; p=0.017) influenced OS only in the HPV-positive group. Multiple mutations occurred in 32% of HPV-positive patients with ECS and only in 9% without ECS (p=0.029). Mutations in PIK3CA were detected in 26 patients. The mutation occurred significantly more frequently in non-smokers (p=0.003). Mutations in PTEN only occurred in HPV-positive tissues, where disease-free survival was significantly reduced (p=0.027).
Overall, the presence of multiple mutations in oropharyngeal carcinomas is associated with ECS.
Seit der 8. Auflage der TNM-Klassifikation spielt neben dem HPV-Status auch das extrakapsuläre Wachstum (ECS) eine wichtige Rolle bei der Einteilung des UICC-Stadiums bei Oropharynxkarzinomen. Beide könnten mit unterschiedlichen Mutationsprofilen verbunden sein. Unser Ziel war daher einerseits, genetische Marker für ECS herauszufinden, und andererseits Unterschiede je nach HPV-Status zu identifizieren.
Wir unterzogen 99 Proben operabler Oropharynxkarzinome einer gezielten Next-Generation-Sequenzierung und bestimmten den HPV-Status. Tabak- und Alkoholkonsum, UICC-Stadium, ECS und das Gesamtüberleben (OS) wurden retrospektiv ausgewertet.
Die Studie umfasste 55 HPV-positive und 44 HPV-negative Patienten. Die Gruppen unterschieden sich signifikant in der Verteilung von Geschlecht (p=0,006), Alkoholkonsum (p=0,001), UICC-Stadium (p<0,001), TP53-Mutation (p<0.001) und tendenziell in FGFR3 (p=0,068). Prädiktoren für das Überleben waren ein niedriges Alter (p=0,026), keine Invasion der Vene (p=0,048) oder der perineuralen Region (p=0,008), ein kleiner Primärtumor (p<0,001), kein ECS (p=0,026) und potenziell das Fehlen der TP53-Mutation (p=0,088). Das Grading (p=0,031) und ein postoperativer R1-Status (p=0,017) beeinflussten das OS nur in der HPV-positiven Gruppe. Mehrfachmutationen traten in 32% der Patienten mit ECS und in 9% ohne ECS auf (p=0,029). Bei 26 Patienten wurden Mutationen in PIK3CA festgestellt. Die Mutation trat signifikant häufiger bei Nichtrauchern auf (p=0,003). Mutationen in PTEN traten nur in HPV-positiven Geweben auf, hier war das krankheitsfreie Überleben signifikant reduziert (p=0,027).
Insgesamt zeigt sich, dass Mehrfachmutationen bei Oropharynxkarzinomen mit ECS assoziiert sind.
Die Autorinnen/Autoren geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
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