Introduction
The PD-L1-related immune escape of head and neck tumor cells is known as a mechanism of tumor proliferation, but the increased expression of PD-L1 in the tumor appears to be a prognostic factor dependent on the tumor entity. Accordingly, the relevance of PD-L1 in head and neck squamous cell carcinoma (HNSCC) has not been clearly clarified. In particular, the question of the homogeneity of the marker within the tumor and in the comparison of tumor and metastasis arises.
Methods
In a group of 30 patients with metastatic squamous cell carcinoma of the oropharynx, PD-L1 was determined in tumor and metastasis using immunohistochemical staining on Tissue Micro Arrays (TMA). Expression was compared between tumor and corresponding metastasis.
Results
PD-L1 expression in the primary tumor and corresponding metastasis was found in 13 out of 30 patients (43%), with a lack of expression in 11 out of 30 patients (37%). In 6 patients there was a discrepancy in expression between primary tumor and metastasis.
Conclusion
The approved immunotherapy of HNSCC in the metastatic / recurrent tumor stage by antibody-mediated PD-1 inhibition is essentially based on PD-L1 expression in the tumor in its therapy recommendations. However, this and other studies prove the inhomogeneity of PD-L1 in tumor and metastasis. Furthermore, the dependence of expression on radio- or chemotherapeutic pre-treatment must be critically scrutinized on the basis of current literature. The optimization of a marker constellation with improved prognostic value with regard to the response to PD-1 antibody therapy should therefore be the goal of further investigations.
Der PD-L1-bedingte Immun-Escape von Kopf-Hals-Tumorzellen ist als Mechanismus der Tumorproliferation bekannt, die vermehrte Expression von PD-L1 im Tumor scheint als prognostischer Faktor jedoch abhängig von der Tumorentität zu sein. Entsprechend ist die Relevanz von PD-L1 im Kopf-Hals-Plattenepithelkarzinom (HNSCC) nicht eindeutig geklärt. Insbesondere stellt sich die Frage der Homogenität der Markers innerhalb des Tumors und im Vergleich von Tumor und Metastasierung.
An einer Patientengruppe von 30 Patienten mit einem metastasierten Plattenepithelkarzinom des Oropharynx erfolgte die Bestimmung von PD-L1 in Tumor und Metastase mittels immunhistochemischer Färbungen an Tissue Micro Arrays (TMA). Es wurde der Abgleich der Expression zwischen Tumor und entsprechender Metastase durchgeführt.
Eine PD-L1-Expression in Primärtumor und entsprechender Metastase ergab sich bei 13 von 30 Patienten (43%), eine jeweils fehlende Expression bei 11 von 30 Patienten (37%). Bei 6 Patienten besteht eine Diskrepanz in der Expression zwischen Primärtumor und Metastase.
Die zugelassene Immuntherapie des HNSCC im metastasierten / rezidivierten Tumorstadium durch Antikörper-vermittelte PD-1-Inhibition orientiert sich in ihren Therapieempfehlungen im wesentlichen an der PD-L1-Expression im Tumor. Diese und weitere Arbeiten belegen jedoch die Inhomogenität von PD-L1 in Tumor und Metastase. Weiterhin muss anhand der aktuellen Literatur die Abhängigkeit der Expression von radio- oder chemotherapeutischer Vorbehandlung kritisch hinterfragt werden. Die Optimierung einer Markerkonstellation mit verbesserter prognostischer Wertigkeit im Hinblick auf das Ansprechen einer PD-1-Antikörpertherapie sollte daher Ziel weiterer Untersuchungen sein.
Die Autorinnen / Autoren geben an, dass kein Interessenskonflikt besteht.
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