Poster

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Limitation of the prognostic relevance of HPV in patients with oropharyngeal carcinoma and high substance abuse

Abstract

Introduction: Due to the improved prognosis of human papillomavirus-associated (HPV+) oropharyngeal squamous cell carcinoma (OPSCC), deescalation strategies are increasingly being tested in clinical trials. Against this background, this study focuses on the prognostic significance of concomitant harmful substance use in patients with OPSCC.

Material and methods: Retrospective cohort study (University Hospitals UL and HL) of 462 patients with OPSCC. Patients with a first diagnosis of OPSCC between 2005 and 2018 were included. Survival status was followed until 2020. Time of diagnosis, age, sex, use of noxious substances, HPV status (HPV+ = HPV-DNA+, p16+), tumour stage, recurrence and survival data were collected. Survival was analysed with respect to nicotine and alcohol consumption in relation to HPV status.

Results: Of 462 patients, 159 were HPV+ and 238 were HPV- (65 patients with missing data). The median survival of patients with HPV+ OPSCC was 114 months (95% CI: 83 - 146 months), whereas it was only 105 months (95% CI: 52 - 159 months) for patients with HPV- OPSCC (p = 0.004). In patients with high nicotine consumption (≥75th percentile; 40 pack years; n = 121), there was no significant difference in overall survival according to HPV status (p = 0.2). Similarly, patients with a history of alcohol dependence or daily alcohol consumption (n = 135) no longer showed a significant difference (p = 0.2) in overall survival according to HPV status.

Conclusion: When counselling patients and recommending treatment, it is important to consider whether HPV+ patients with high substance abuse benefit from deescalation models. An expansion of the sample seems necessary to clarify this issue.

Einleitung: Aufgrund der besseren Prognose Humaner Papillomvirus assoziierter (HPV+) Oropharynxkarzinome (OPSCC) werden zunehmend Deeskalationsstrategien in klinischen Studien geprüft. Vor diesem Hintergrund fokussieren wir uns in dieser Arbeit auf die prognostische Bedeutung von begleitendem Noxenkonsum für Patienten mit OPSCC.

Material und Methode: Retrospektive Kohortenstudie (Unikliniken UL und HL) von 462 Patienten mit OPSCC. Eingeschlossen wurden Patienten mit der Erstdiagnose eines OPSCC zwischen 2005 und 2018. Die Nachverfolgung des Überlebensstatus erfolgte bis 2020. Erhoben wurden Diagnosezeitpunkt, Alter, Geschlecht, Noxenkonsum, HPV-Status (HPV+ = HPV-DNA+, p16+), Tumorstadium, Rezidiv- und Überlebensdaten. Das Überleben der Patienten wurde bzgl. Nikotin- und Alkoholkonsum im Kontext des HPV-Status analysiert.

Ergebnisse: Von 462 Patienten waren 159 HPV+ und 238 HPV- (65 Patienten mit fehlenden Daten). Das mediane Überleben der Patienten mit HPV+ OPSCC betrug 114 Monate (Mo) (95%-CI: 83 – 146 Mo), wohingegen es bei denen mit HPV- OPSCC nur 105 Monate (95%-CI: 52 – 159 Monate) betrug (p = 0,004). Bei Patienten mit hohem Nikotinkonsum (75. Perzentile; 40 Pack Years; n = 121) zeigte sich kein signifikanter Unterschied (p = 0,2) mehr im Gesamtüberleben abhängig vom HPV-Status. Ebenso zeigte sich bei Patienten mit der Vorgeschichte einer Alkoholabhängigkeit oder eines täglichen Alkoholkonsum (n = 135) kein signifikanter Unterschied (p = 0,2) mehr im Gesamtüberleben abhängig vom HPV-Status.

Schlussfolgerung: Es gilt bei der Patientenberatung und Therapieempfehlung zu bedenken, ob HPV+ Patienten mit hohem Noxenkonsum von Deeskalationsmodellen profitieren. Eine Stichprobenausdehnung erscheint zur definitiven Klärung dieser Frage erforderlich.

Simon Laban: Advisory Boards: Merck Sharp & Dohme (M.S.D.), Bristol Myers Squibb (B.M.S.), Astra Zeneca (A.Z.). Honoraria: M.S.D., B.M.S., A.Z., Merck Serono. Thomas K. Hoffmann: Advisory Boards: M.S.D., B.M.S. Honoraria: M.S.D., B.M.S., Merck Serono. All other authors declared no project-related conflict of interests.