Introduction: Due to the close anatomical proximity of the cochlea to the facial nerve, neural stimulation following cochlear implantation is a recognized complication. This phenomenon is particularly observed in patients with otosclerosis, although isolated cases without altered bone structure have been reported. The presence of bony dehiscence between the cochlea and facial canal significantly increases the risk of facial co-stimulation.
Materials and Methods: A 75-year-old patient reported facial nerve co-stimulation after the implantation of a midscalar electrode (Advanced Bionics).
Results: Bony dehiscence between the cochlea and facial nerve was identified. Following reimplantation with a different system and electrode array (Oticon), no further neural co-stimulation occurred with altered stimulation patterns.
Discussion: Facial nerve co-stimulations subsequent to cochlear implantation can negatively impact quality of life, leading to a drastic reduction in device usage. Preoperative imaging diagnostics are imperative, and in the presence of bony dehiscence between the cochlea and facial nerve, this should be considered in the choice of the electrode array.
Einführung:
Durch die enge Lagebeziehung der Cochlea zum Nervus facialis ist eine Kostimulation des Nervens nach Implantation eines Cochlea Implantates eine bekannte Komplikation. Besonders betroffen sind Patienten mit Otosklerose, jedoch sind auch Einzelfälle ohne veränderte Knochensubstanz bekannt. Besteht eine knöcherne Dehiszenz zwischen Cochlea und Facialiskanal ist das Risiko einer Kostimulation deutlich erhöht.
Material und Methoden:
Ein 75-jähriger Patient berichtete nach Implantation einer midscalären Elektrode (Fa. Advanced Bionics) über eine Kostimulation des Nervus facialis bei Verwendung des Implantates.
Ergebnisse:
Es besteht eine knöcherne Dehiszenz zwischen Cochlea und Facialis. Nach Umimplantation auf ein anderes System (Fa. Oticon) bestanden durch andere Stimulationsmuster keine Kostimulation mehr.
Diskussion:
Facialiskostimulationen nach Cochleaimplantatversorgung können die Lebensqualität beeinträchtigen und somit die Tragedauer drastisch reduzieren. Eine präoperative bildgebende Diagnostik ist unumgänglich und bei bestehender knöcherne Dehiszenz zwischen Cochlea und Facialis muß dies bei der Wahl der Elektrode bedacht werden.
Die Autorinnen/Autoren geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.