Poster

  • ePoster

A common clinical picture with an atypical origin

Abstract

Introduction

Acute mastoiditis in the context of acute otitis media is a common complication, especially in paediatric patients. The inflammation of the air-containing cells in the Processus mastoideus, which is usually accompanied by bone destruction, is usually caused by a bacterial infection. We report a case of acute mastoiditis due to Epstein-Barr virus infection.

Material and methods

The one-year-old patient presented as an emergency case with purulent otorrhoea on the left side and fever for several days. Two days previously, the young patient had taken amoxicillin, with which the symptoms had continued to progress and a protrusion of the ear had recently been observed. Clinically, there was a strong suspicion of acute mastoiditis with significantly elevated inflammatory values in the laboratory, and an emergency mastoidectomy was indicated. This was performed without complications. Postoperative intravenous antibiotic therapy with Unacid was administered according to the in-house standard. After 2 days, the patient developed an exanthema. After changing the antibiotic treatment and clinical improvement, the patient was discharged after a total of one week.

Results

Histopathological examination of the removed parts revealed inflammatory changes in the cells and on molecular pathology a polyclonal infiltrate. This suggests acute mastoiditis due to a primary EBV infection in the sense of infectious mononucleosis.

Conclusion/ Discussion

This case shows that the frequent clinical picture of acute, purulent mastoiditis can be of viral as well as bacterial origin. EBV-associated mastoiditis should be considered in the differential diagnosis in the case of atypical symptoms or early peripheral facial nerve paralysis.

Einleitung

Eine akute Mastoiditis im Rahmen einer akuten Otitis media ist vor allem bei pädiatrischen Patienten eine häufige Komplikation. Die Entzündung der lufthaltigen Zellen im Processus mastoideus, welche oft mit Knochendestruktion einhergeht, entsteht meistens aufgrund einer bakteriellen Infektion. Wir berichten über einen Fall einer akuten Mastoiditis aufgrund von einer Epstein-Barr-Virus Infektion.

Material/Methode

Die Vorstellung der einjährigen Patientin erfolgte notfallmäßig bei eitriger Otorrhoe links und Fieber seit einigen Tagen. Klinisch zeigte sich eine abstehende Ohrmuschel sowie eine mastoidale Reizung, sodass der hochgradige Verdacht auf eine akute Mastoiditis bestand. Bei reduziertem Allgemeinzustand, laborchemisch erhöhten Entzündungswerten und Progredienz der Symptomatik unter oraler Antibiose mit Amoxicillin wurde die Indikation zur notfallmäßigen Mastoidektomie gestellt. Diese wurde komplikationslos durchgeführt. Postoperativ erfolgte die intravenöse antibiotische Therapie mit Unacid. Nach 2 Tagen entwickelte die Patientin daraufhin ein arzneimittelinduziertes Exanthem. Nach Umstellung der Antibiose und klinischer Besserung konnte die Patientin nach insgesamt einer Woche entlassen werden.

Ergebnisse

In der histopathologischen Untersuchung zeigten sich entzündlich veränderte Zellen sowie molekularpathologisch ein polyklonales Infiltrat, was für eine akute Mastoiditis aufgrund einer primären EBV-Infektion im Sinne einer infektiösen Mononukleose spricht.

Diskussion

Dieser Fall zeigt, dass das häufige Krankheitsbild einer akuten Mastoiditis nicht nur bakterieller, sondern auch viraler Genese sein kann. Dies sollte bei atypischer Symptomatik oder früher peripherer Fazialisparese in differentialdiagnostische Überlegungen einbezogen werden.

Die Autorinnen/ Autoren geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.